Vroeg Eropaf: Vroege hulp bij geldzorgen
Heeft u vragen of zorgen over geld? Dan kunt u terecht bij gemeente Hoeksche Waard. Onze medewerkers bieden u gratis advies en hulp.
Maar we wachten niet alleen af. Als u moeite heeft met het betalen van uw huur, energierekening, water of zorgverzekering, nemen wij soms zelf contact met u op. Zo kunnen we op tijd hulp bieden en samen zoeken naar een oplossing.
Deze aanpak heet Vroeg Eropaf. Hieronder leest u hoe dit werkt en wat wij voor u kunnen doen.
We nemen contact op met inwoners die één of meer rekeningen voor de zorgverzekering, energie, water en/of huur niet op tijd hebben betaald. Dit gebeurt pas nadat inwoners al minstens één betalingsherinnering hebben ontvangen. De betalingsachterstand is op dat moment minimaal 30 dagen oud.
U kunt een brief, flyer of e-mail krijgen van onze medewerkers. Soms bellen ze u op of komen ze bij u langs.
Zij luisteren naar uw verhaal en kijken samen met u wat nodig is om uw geldzorgen aan te pakken. Ze kunnen u helpen met:
- luisteren naar uw situatie;
- kijken of u recht heeft op toeslagen of regelingen;
- een overzicht maken van uw inkomsten en uitgaven;
- afspraken maken over het betalen van achterstanden.
In Nederland heeft 1 op de 5 huishoudens moeite om alle rekeningen te betalen. Veel mensen vragen pas laat om hulp. Maar snelle hulp kan veel problemen voorkomen. Daarom nemen wij zo vroeg mogelijk contact op als er betalingsachterstanden zijn.
Nee. U beslist zelf of u hulp wilt. Als u geen gebruik wilt maken van deze hulp dan kunt u dat aangeven bij de medewerkers van team Vroeg Eropaf.
Verhuurders, zorgverzekeraars, energieleveranciers en waterbedrijven zijn wettelijk verplicht om betalingsachterstanden te melden aan gemeenten. De gemeente moet dan hulp aanbieden. In de Hoeksche Waard doen 2 medewerkers dit werk. Alleen zij krijgen uw gegevens.
De gemeente gebruikt uw gegevens alleen om u op tijd hulp te bieden. Zo willen we voorkomen dat uw geldproblemen erger worden. Hoe we omgaan met uw gegevens, leest u in de Privacyverklaring Vroegsignalering.
Heeft u moeite met rondkomen? Er bestaan regelingen waar u misschien recht op heeft. Voor uzelf en/of uw kind(eren). Heeft u vragen over deze regelingen? Of heeft u hulp nodig bij het aanvragen? Bel 14 0186 of e-mail gir@gemeentehw.nl.
Heeft u geldzorgen? Ook dan kunt u terecht bij gemeente Hoeksche Waard. Onze medewerkers bieden u gratis advies en hulp. Bijvoorbeeld met inzicht krijgen in uw inkomsten en uitgaven, tips om direct geld te besparen of het afspreken van betalingsregelingen. Bel 14 0186 of e-mail hulpbijgeldzorgen@gemeentehw.nl.
Neem gerust contact op
Ook als u nog niet precies weet waar u hulp bij nodig heeft. De medewerkers denken met u mee. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. U kunt ook een vraag stellen of een afspraak maken via het digitale contactformulier.
Goed om te weten
- Hulp is altijd gratis.
- U kunt telefonisch anoniem uw verhaal vertellen (alleen bij een vervolgafspraak heeft de gemeente uw gegevens nodig).
- Uw gegevens zijn veilig: de gemeente deelt die niet met anderen.
U bent welkom met of zonder gegevens
Heeft u geen gegevens bij u over uw vraag? Of kunt u niet alles vinden? Geen probleem. De medewerkers gaan samen met u aan de slag.
Voor ondernemers
Ondernemers met financiële problemen kunnen terecht bij het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ), bel naar 010 433 96 00. Gemeente Hoeksche Waard biedt daarnaast het ondernemersloket. U vindt daar praktische informatie van en voor ondernemers, maar ook het beginpunt voor persoonlijk advies.
Gedupeerden toeslagenschandaal
Bent u gedupeerde van de toeslagenaffaire? De gemeente kan u bij veel verschillende dingen helpen. Bijvoorbeeld bij geldzorgen en schulden. Maar ook bij problemen met werk, (psychische) gezondheid, wonen of uw gezin. Bezoek de pagina Hulp voor gedupeerden van de toeslagenaffaire voor meer informatie.