Hulp voor gedupeerden van de toeslagenaffaire

Bent u gedupeerde van de toeslagenaffaire? De gemeente kan u bij veel verschillende dingen helpen. Bijvoorbeeld bij geldzorgen en schulden. Maar ook bij problemen met werk, (psychische) gezondheid, wonen of uw gezin. We kunnen u ook helpen bij het contact met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) of door een luisterend oor te bieden voor alles wat u hebt meegemaakt.

• Neem contact op met het wijkteam via 088-647 18 18 (maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur).
  • Of stuur een e-mail naar info@wijkteamHW.nl.

Als u belt of mailt, dan brengen we u in contact met medewerkers die op de hoogte zijn van wat gedupeerden hebben meegemaakt en kennis hebben van de mogelijkheden om u te helpen. Samen met u wordt gekeken welke hulp nodig en/of gewenst is. Onze medewerkers nemen de tijd voor u. U krijgt hulp zolang dit nodig is. U hoeft hiervoor niet te betalen. De hulp is vanuit de gemeente georganiseerd en staat los van de Belastingdienst.

De toeslagenaffaire heeft mogelijk veel gevolgen. Graag kijken we samen met u waar u nog meer mee te maken hebt gehad. En hoe de schade hersteld kan worden. Of hoe we u kunnen helpen als de schade niet hersteld kan worden. Het wijkteam kan u helpen met:

• Contact met de Belastingdienst voor herstel kinderopvangtoeslag;
  • Geldzorgen, ook als u geen schulden hebt;
  • Het op orde brengen van uw administratie;
  • Gezondheidsproblemen, bijvoorbeeld door langdurige stress, of doordat er geen mogelijkheid meer was voor aanvullende zorgverzekering;
  • Het zoeken van werk of een andere dagbesteding;
  • Het ondersteunen bij een dreigende huisuitzetting;
  • Ondersteuning van u of uw gezin, als het minder goed gaat, bijvoorbeeld bij kinderen die boos zijn of op een andere manier in de knel zitten.

Wilt u meer weten over deze ondersteuning? Bel of e-mail dan: 088-647 18 18 of info@wijkteamHW.nl.

Gedupeerde ouders van de kinderopvang toeslagaffaire kunnen hun private schulden vanaf 5 januari 2022 indienen. Ga voor meer informatie naar de pagina ‘Toeslagaffaire indienen private schulden’.

De rijksoverheid heeft gemeenten gevraagd om breed ondersteuning te bieden. Hebt u zich gemeld bij de Belastingdienst, omdat u gedupeerd bent? Dan vragen zij aan u of u hulp wil krijgen. Zo ja, dan geven ze uw gegevens aan de gemeente door.

De Belastingdienst werkt aan het herstellen van wat is fout gegaan. Meer informatie hierover vindt u op Toeslagen.nl/herstel.

Gedupeerden uit de Hoeksche Waard zijn een groep gestart met lotgenoten uit de gemeente. Via de groep worden ervaringen, tips en verhalen gedeeld. Wilt u met hen kennismaken en in contact komen? Laat dit dan aan ons weten via info@wijkteamHW.nl.Wij brengen u dan met deze groep in contact.

Ook kunt u bellen naar de landelijke Lotgenotenlijn (030-44 20 000) op maandag t/m zaterdag tussen 9.00 en 13.00 uur en tussen 17.00 en 21.00 uur. U krijgt dan een ouder aan de lijn die zelf ook gedupeerde is van de kinderopvangtoeslagaffaire. U kunt uw verhaal delen en als u wilt, kunnen zij u doorverwijzen naar organisaties die u verder kunnen helpen. Lotgenotencontact is ook bereikbaar via het e-mailadres contact@lotgenotencontact.info en via een contactformulier op de website lotgenotencontact.info. Lotgenotencontact is een initiatief van van BOinK en het Ouderpanel Kinderopvangtoeslag.