Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? Dan hoeft u geen aangifte te doen bij de politie. U moet wel een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente. U kunt dit online regelen.

Komt u liever langs bij één van onze servicepunten? Maak dan online een afspraak voor uw verklaring van vermissing.

Is uw paspoort/identiteitskaart gestolen of heeft u het vermoeden dat het is gestolen? Doet u dan aangifte bij de politie. Het proces-verbaal van de politie neemt u mee als u een nieuw reisdocument komt aanvragen.

Een verklaring van vermissing is nodig om misbruik van uw oude paspoort of identiteitskaart te voorkomen en om een nieuw reisdocument te kunnen aanvragen. U legt in de verklaring uit hoe u het oude document bent kwijtgeraakt. Door deze verklaring af te leggen, wordt het vermiste document ongeldig. Het afleggen van een verklaring van vermissing is alleen verplicht als u een nieuw reisdocument aanvraagt. Het is echter verstandig om bij vermissing altijd een verklaring af te leggen. De overheid registreert namelijk bij een verklaring van vermissing het documentnummer van uw vermiste paspoort of identiteitskaart. Deze registratie helpt bij de strijd tegen identiteitsfraude.

Is uw paspoort of identiteitskaart in 5 jaar tijd 3 of meer keren vermist? Dan kan, na onderzoek door de gemeente en de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, besloten worden dat uw gegevens worden opgenomen in het Register Paspoortsignaleringen (RPS) (artikel 24b van de Paspoortwet). De aanvraag voor uw nieuwe paspoort of identiteitskaart wordt dan even stopgezet, dit kan 4 tot 8 weken duren. De uitkomst van het onderzoek kan zijn dat u geen paspoort krijgt. Ook als uw paspoort of identiteitskaart wordt teruggevonden nadat u het als vermist heeft opgegeven, telt dit mee.

U kunt tijdens uw bezoek voor de verklaring van de vermissing direct een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Op de pagina ‘Paspoort aanvragen’  of ‘Identiteitskaart aanvragen’ leest u wat u moet meenemen.

Na minimaal vijf werkdagen wordt uw nieuwe paspoort/identiteitskaart bezorgd op een gewenst adres en tijdstip door bezorgdienst AMP. U moet uw paspoort/identiteitskaart persoonlijk in ontvangst nemen. Heeft u een paspoort/identiteitskaart aangevraagd voor één van uw kinderen? Dan moet uw kind aanwezig zijn bij bezorging van het document. Eventuele oude documenten worden door AMP ingenomen bij de uitreiking. Wij vragen een bijdrage van €5,- per document voor de bezorging.

Vraag dan een noodpaspoort aan bij de Koninklijke Marechaussee. Het noodpaspoort is alleen om te reizen.

Hoe en wanneer u een noodpaspoort kunt krijgen leest u op de website van de Koninklijke Marechaussee.

Vindt u uw paspoort of identiteitskaart? Dan mag u het niet meer gebruiken. Lever uw paspoort of identiteitskaart bij ons in, zodat het vernietigd wordt. Ook als uw paspoort of identiteitskaart door iemand anders wordt gevonden, wordt het vernietigd. Dit is om misbruik te voorkomen.

Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen en bent u verzekerd tegen diefstal? Dan is het wel handig om aangifte te doen bij de politie, zodat u dit bij uw verzekering kunt aantonen.

Bent u in het buitenland uw paspoort of identiteitskaart kwijt of heeft u het vermoeden dat het document is gestolen? Leg dan online een verklaring van vermissing af bij de gemeente. Doe ook aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs van aangifte. Met dit aangiftebewijs kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat in het desbetreffende land, een nieuw reisdocument of nooddocument aanvragen. Ook kan dit nodig zijn voor uw verzekering. Een verklaring van vermissing is nodig om misbruik van uw oude paspoort of identiteitskaart te voorkomen en om een nieuw reisdocument te kunnen aanvragen. Door deze verklaring af te leggen, wordt het vermiste document ongeldig.

Aanvragen nooddocument

Op de website van de Rijksoverheid  vindt u een overzicht van de instanties per land waar u een nooddocument kunt aanvragen. Een nooddocument kunt u aanvragen als u kunt aantonen dat het om een noodsituatie gaat. Bijvoorbeeld als u de reis niet kunt uitstellen of u het reisdocument niet op tijd kunt ophalen. Een nooddocument is geldig voor de reis waarvoor het is uitgegeven. Het aanvragen van een nooddocument in het buitenland kan enkele dagen duren.

Voor uw kind

Voor kinderen gelden dezelfde regels voor de aanvraag van een nooddocument. Als u voor een kind een noodpaspoort aanvraagt, moeten beide ouders/gezaghebbenden aanwezig zijn voor ondertekening. Heeft maar een van de ouders het gezag bij uitspraak van de rechter? Dan moet u de rechterlijke uitspraak tonen.

Moet u onmiddellijk op reis?

Kunt u geen nooddocument meer aanvragen en reist u op korte termijn terug naar Nederland? Kijk dan op de website van Nederland Wereldwijd.

Nieuw paspoort of identiteitskaart

Terug in Nederland kunt u met het aangiftebewijs van de politie bij de gemeente een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Het is niet verplicht om bij terugkomst opnieuw aangifte te doen bij de Nederlandse politie. Kom voor de aanvraag persoonlijk langs bij een van onze servicepunten. Maak hiervoor een afspraak.

Meer informatie

Voor meer informatie over vermissing van een reisdocument in het buitenland kunt u contact opnemen met de ambassade of het consulaat in het desbetreffende land. Daarnaast kunt u ook contact opnemen met de helpdesk van het Bureau Nooddocumenten op Schiphol. De helpdesk is 24 uur per dag geopend en bereikbaar via telefoonnummer +31 20 603 86 92.