Identiteitskaart aanvragen
In Nederland heeft iedereen vanaf 14 jaar identificatieplicht en moet men een eigen paspoort of identiteitskaart hebben. Met een identiteitskaart kunt u reizen naar verschillende landen binnen Europa. Een identiteitskaart vraagt u aan in de gemeente waar u woont. Lees de informatie onder het kopje ‘Wat neem ik mee?’ goed door voor uw afspraak.
Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind jonger dan 12 jaar? Maak dan een afspraak bij een van onze servicepunten. Er is toestemming nodig van de ouder(s)/gezaghouder(s), gebruik hiervoor het toestemmingsformulier. Uw kind moet meekomen naar het servicepunt bij deze afspraak.
Online kunt u snel uw identiteitskaart aanvragen! U heeft hiervoor DigiD nodig en kunt meteen betalen met iDeal.
Log veilig in met DigiD om te laten zien wie u bent. Lees meer over DigiD.
Komt u liever op afspraak langs bij een van onze servicepunten voor het aanvragen van een identiteitskaart?
- Neem uw oude paspoort of identiteitskaart mee. Heeft u beiden, neem dan beide documenten mee.
- Hebt u geen paspoort of identiteitskaart? Neem dan een ander document mee om te bewijzen wie u bent.
- Let op! U kunt alleen met uw pinpas betalen. Behalve bij ons servicepunt Oud-Beijerland; daar kunt u ook contant betalen. Bij de aanvraag betaalt u meteen voor uw identiteitskaart.
- Neem een pasfoto mee die voldoet aan de pasfoto-eisen en maximaal 6 maanden oud is. Bij onze servicepunten is een pasfoto-automaat aanwezig, waarmee u voor € 8,- pasfoto’s kunt maken. U kunt contactloos pinnen of met gepast geld contant betalen. Voor jonge kinderen, mensen in een rolstoel of mensen die niet zonder begeleiding kunnen zitten is de pasfoto-automaat helaas niet geschikt. Voor een pasfoto die voldoet aan de eisen kunt u ook terecht bij een fotograaf of in een fotowinkel.
- Is uw oude paspoort of identiteitskaart niet meer geldig? Dan nemen wij het document meteen in bij de aanvraag.
- Is uw oude paspoort of identiteitskaart nog wel geldig? Dan wordt het oude paspoort bij het ophalen of bezorgen van uw nieuwe paspoort ingenomen.
Voor kinderen tot 12 jaar geldt naast bovenstaande het volgende:
- Uw kind moet bij de aanvraag en het bezorgen aanwezig zijn.
- Beide ouders moeten schriftelijk toestemming geven. Dit kan door een ondertekende ‘Toestemmingsformulier reisdocumenten minderjarigen‘ van beide ouders mee te nemen naar de afspraak of deze in te vullen tijdens de aanvraag op het servicepunt. Kan één van de ouders niet aanwezig zijn? Neem dan van die ouder een geldig identiteitsbewijs (of een kopie ervan) en een door beide ouders ondertekende toestemmingsverklaring mee. Heeft maar één ouder het gezag? Dan is toestemming van deze ouder voldoende. Soms heeft iemand anders dan de ouder gezag over het kind, dit noemen we een gezaghebber. Dan is toestemming van de gezaghebber nodig in plaats van die van de ouder(s). In zo’n geval moet de gezaghebber meegaan bij de aanvraag of schriftelijke toestemming geven.
Kunt u de identiteitskaart niet persoonlijk aanvragen omdat u een lichamelijke of verstandelijke beperking hebt? Dan kunnen wij naar u toe komen. Bij twijfel vragen wij u om een medische verklaring.
Stap 1. Start de intake en betaal met iDeal
Start de intake en betaal online uw identiteitskaart met IDEAL. Let op: Hiervoor heeft u DigiD nodig. Vraagt u een identiteitskaart aan voor één van uw kinderen? Dan moet deze inloggen met zijn/haar eigen DigiD! Heeft uw kind geen eigen DigiD? Start dan de aanvraag aan de balie.
Stap 2. Maak een afspraak
Maak binnen 28 dagen een afspraak om naar één van de servicepunten te komen. Aan de balie rondt u de aanvraag van uw identiteitskaart af. U kunt de afspraak ook telefonisch maken.
Stap 3. Kom naar de afspraak
Tijdens de afspraak levert u een pasfoto in. Uw pasfoto moet voldoen aan deze eisen. Ook zet u uw handtekening en wordt er een scan gemaakt van enkele vingerafdrukken. Neem naast een goede pasfoto ook uw oude identiteitskaart mee. Heeft u óók een paspoort? Neem deze dan mee naar de afspraak.
Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind jonger dan twaalf jaar? Dan is toestemming nodig van de ouder(s)/gezaghouder(s). Uw kind moet meekomen naar het servicepunt bij deze afspraak.
Stap 4. Uw nieuwe identiteitskaart wordt bezorgd
Na minimaal vijf werkdagen wordt uw nieuwe identiteitskaart bezorgd op een gewenst adres en tijdstip door bezorgdienst AMP. U moet uw identiteitskaart zelf in ontvangst nemen. Heeft u een identiteitskaart aangevraagd voor één van uw kinderen? Dan moet uw kind aanwezig zijn bij bezorging van het document.
In onderstaande animatie vertellen wij u graag hoe dit werkt:
Stap 1. Maak een afspraak
Maak een afspraak om naar één van de servicepunten te komen. Aan de balie rondt u de aanvraag van uw identiteitskaart af. U kunt de afspraak ook telefonisch maken. U ontvangt een bevestiging van de afspraak.
Stap 2. Kom naar de afspraak
Tijdens de afspraak levert u een pasfoto in. Uw pasfoto moet voldoen aan deze eisen. Ook zet u uw handtekening en wordt er een scan gemaakt van enkele vingerafdrukken. Neem naast een goede pasfoto ook uw oude identiteitskaart mee. Heeft u óók een paspoort? Neem deze dan mee naar de afspraak.
Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind jonger dan twaalf jaar? Dan is toestemming nodig van de ouder(s)/gezaghouder(s). Uw kind moet meekomen naar het servicepunt bij deze afspraak.
Stap 3. Uw nieuwe identiteitskaart wordt bezorgd
Na minimaal vijf werkdagen wordt uw nieuwe identiteitskaart bezorgd op een gewenst adres en tijdstip door bezorgdienst AMP. U moet uw identiteitskaart zelf in ontvangst nemen. Heeft u een identiteitskaart aangevraagd voor één van uw kinderen? Dan moet uw kind aanwezig zijn bij bezorging van het document.
In onderstaande animatie vertellen wij u graag hoe dit werkt:
Dan is toestemming nodig van de ouder(s)/gezaghouder(s). Uw kind moet meekomen naar het servicepunt bij deze afspraak.
Als u een nieuwe identiteitskaart hebt aangevraagd na 1 januari 2021 dan heeft deze een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op de website van DigiD.
Storing
Op dit moment ontstaat er helaas een storing in de chip na het aanzetten van deze functie. Hierdoor kan het voorkomen dat de kaart met een documentscanner niet goed wordt uitgelezen. Bijvoorbeeld bij een bank of ziekenhuis als hier gebruik wordt gemaakt van een documentscanner. U kunt u wel blijven identificeren met de identiteitskaart en reizen binnen Europa.
Deze storing doet zich niet voor met de paspoorten, het gaat dus enkel en alleen om de Nederlandse identiteitskaart.
Heeft u een brief ontvangen dat u een identiteitskaart MODEL 012 met een afgiftedatum tussen 4 januari 2021 en 17 maart 2021 in uw bezit heeft? Dan kunt u een afspraak inplannen om een nieuwe kaart aan te vragen. Neem naar de afspraak uw huidige ID-kaart en een recente pasfoto mee. De vervangende nieuwe ID-kaart vraagt u gratis aan.
- Identiteitskaart tot 18 jaar: € 37,95
- Identiteitskaart vanaf 18 jaar: € 70,35
- Toeslag bij spoedaanvraag: € 53,-
Wilt u uw document met spoed aanvragen? Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Spoedaanvraag rijbewijs, paspoort en identiteitskaart’.
Kijk op de pagina ‘Paspoort / identiteitskaart kwijt of gestolen’ wat u moet doen.
Met een identiteitskaart kunt u reizen naar de volgende landen in Europa: Andorra, België, Bosnië, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden), Tsjechië, Turkije, Zweden, Zwitserland.
Reist u naar het buitenland? Dan heeft u voor sommige landen ook een visum nodig. Informeer hiernaar bij uw reisbureau of de ambassade of het consulaat van het land waar u naartoe wilt. Pas op voor identiteitsfraude. Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees op de website van de Rijksoverheid hoe u fraude met identiteitsgegevens kunt herkennen en voorkomen. Vermoed u identiteitsfraude of bent u zelf slachtoffer? Lees wat u kan doen op de website van de Rijksoverheid.
Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Heeft u een verklaring nodig? Vul dan het formulier ‘Toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland’ van de Koninklijke Marechaussee. Voor meer informatie over reizen met kinderen, kunt u terecht op de website van de Koninklijke Marechaussee.
Je wilt een nieuw identiteitsbewijs aanvragen of je hebt net een nieuw identiteitsbewijs in je bezit. Dit kan een paspoort, een Nederlands identiteitsbewijs (NIK) of een rijbewijs zijn. Dit is een belangrijk en uniek document voor eigen gebruik.
Wist je dat een kopie van je identiteitsbewijs gebruikt kan worden bij identiteitsfraude? Fraudeurs gebruiken je identiteitsgegevens, waarmee zij bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten.
Het gevolg is dat je rekeningen ontvangt voor zaken die je niet hebt gekocht. Het uitlenen van identiteitsgegevens is strafbaar, zowel voor de uitlener als voor de lener.
Wanneer je wel een kopie mag geven van je identiteitsgegevens en wanneer niet lees je in de folder van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens. Ook vind je in de folder informatie over het gebruik van de KopieID-app van deze dienst. De folder kan je hier downloaden.
Vanaf 1 oktober 2021 heeft u een geldig paspoort nodig om naar het Verenigd Koninkrijk te reizen. Zie voor de meest actuele informatie de website van het Brexitloket.