Wat een GiGaGroene gemeente! Kom naar de opening van de Kinderboekenweek op woensdag 5 oktober

Dit jaar is het thema van de Kinderboekenweek: GiGaGroen. De Hoeksche Waard is een prachtig groen eiland. We willen dat natuurlijk ook voor de toekomstige generaties zo houden. En eigenlijk willen we het groen zelfs beter maken. Want nu gaat het bijvoorbeeld nog niet goed genoeg met de biodiversiteit. Ook op ons mooie eiland hebben bepaalde plant- en diersoorten het moeilijk. Hoogste tijd voor wat extra aandacht voor al dat mooie groen in onze gemeente!

Want, wie gaat daar eigenlijk over, over die plantjes en bomen die overal maar staan te groeien? Mag u zomaar plantjes neerzetten? Zijn er ook lastige en vervelende planten? En wat kunt u daartegen doen? Om al die, en andere, prangende kindervragen te beantwoorden is de buitendienst van gemeente Hoeksche Waard ook op de opening van de Kinderboekenweek aanwezig. Maar, kinderen kunnen ook zelf de handen uit de mouwen steken en zien hoe meer groen in de straat ons in de toekomst kan helpen. De opening van de Kinderboekenweek start om 14.00 uur in de Bibliotheek Oud-Beijerland (Oude Raadhuis), Waterstal 1 in Oud-Beijerland.

Fotowedstrijd: heb jij de groenste klas en ga jij straks met je klas naar Naturalis?

We nodigen alle groepen 7 en 8 van basisscholen in de Hoeksche Waard van harte uit mee te doen aan onze fotowedstrijd. Heb jij de GROENSTE klas ever? Dan ga jij misschien wel met je hele klas naar Naturalis (Leiden)!

Wat is de bedoeling?

Trek je groenste kleren aan; die gifgroene kikker-onesie, je t-shirt met bloemen en wilde planten, groene broeken, truien, die rare groene jurk van je tante, hoedjes… het maakt niet uit. Als het maar groen is! Neem je favoriete (natuur)boek mee naar school en ga als klas samen, helemaal in het groen, op de foto. Hoe creatiever hoe beter. De wedstrijd start op woensdag 5 oktober en je kunt tot en met vrijdag 14 oktober foto’s van je GiGagroene klas insturen. De jury, bestaande uit Harry van Waveren (wethouder Duurzaamheid gemeente Hoeksche Waard), Xenia de Graaf (teamleider onderwijs 0-18 jaar) en Diego Almazan (leidinggevende Buitendienst gemeente Hoeksche Waard), beoordeelt de foto’s op creativiteit en algehele ‘groenheid’. Let op: de winnende foto wordt in het Kompas en op social media getoond! De foto’s kunnen worden opgestuurd naar communicatie@gemeentehw.nl. Op woensdag 19 oktober
maakt de jury de winnaar bekend.