Voormalige gemeentehuis Strijen opvanglocatie vluchtelingen Oekraïne

Door het voortduren van de oorlog in Oekraïne is er helaas nog steeds behoefte aan meer opvangplekken voor Oekraïense vluchtelingen. Het voormalige gemeentehuis in Strijen wordt op dit moment verbouwd en ingericht voor de tijdelijke opvang van ongeveer 125 Oekraïense vluchtelingen. Gemeente Hoeksche Waard organiseert op dinsdag 23 augustus een inloopbijeenkomst, zodat u een kijkje kunt komen nemen. Inwoners van Strijen ontvangen deze week per brief een persoonlijke uitnodiging.

Welkom bij inloopbijeenkomst 23 augustus

U bent van harte welkom om tussen 17.00 en 20.00 uur binnen te lopen in het voormalige gemeentehuis aan het Waleplein 2. U hoeft zich dus niet vooraf aan te melden. Medewerkers van de gemeente zijn aanwezig om u rond te leiden en uw eventuele vragen te beantwoorden.

Vrijwilligers om een handje te helpen

Naar verwachting ontvangen we de eerste Oekraïners vanaf half september in Strijen. Dit kan iets eerder of later zijn. Wij willen de vluchtelingen zo goed mogelijk onderdak aanbieden. Daarom helpt het enorm als er op korte termijn al vrijwilligers beschikbaar zijn die mee willen helpen met het inrichten en aankleden van de ruimtes, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van bedden en naaien van gordijnen.

Maar ook zoeken we vrijwilligers die de komende maanden een handje willen helpen om de vluchtelingen zo goed mogelijk op te vangen en te helpen tijdens hun verblijf in de Hoeksche Waard. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het wegwijs maken in de omgeving, het helpen met het klaarzetten en uitdelen van maaltijden zolang die nog centraal verstrekt worden, huishoudelijke en onderhoudsklusjes. Verder zijn we op zoek naar vertalers Oekraïens/Russisch.

Aanmelden voor vrijwilligerswerk

Wilt u meer weten of heeft u interesse om als vrijwilliger aan de slag te gaan? Meld u aan via locatiemanagerstrijen@gemeentehw.nl of geef u daarvoor op tijdens de inloopbijeenkomst.

Meer informatie en aanmelden nieuwsbrief

Meer informatie vindt u op de pagina Opvang vluchtelingen Oekraïne. U kunt zich ook aanmelden voor de digitale nieuwsbrief ‘Opvang Oekraïne’ via de pagina Nieuwsbrieven. Zo blijft u per e-mail op de hoogte van het laatste nieuws.