Verkiezingsbord onthuld in bijzijn lijsttrekkers

Donderdag 24 februari werd aan de Molendijk in Klaaswaal het officiële verkiezingsbord onthuld. Dit gebeurde in het bijzijn van bijna alle Hoeksche Waardse lijsttrekkers en burgemeester Bram van Hemmen. Op het bord van 3 bij 3 meter zijn de campagneposters afgedrukt van de 12 aan de gemeenteraadsverkiezingen deelnemende partijen. In totaal zijn 21 borden geplaatst bij de belangrijkste toegangswegen van de Hoeksche Waardse dorpen.

Bij de onthulling van het bord sprak burgemeester Bram van Hemmen de aanwezigen kort toe. Naar aanleiding van de Russische aanval op Oekraïne gaf hij aan dat het juist op een dag als vandaag goed is om stil te staan bij het feit dat het een voorrecht is om in een democratie te mogen leven. Dat we naar de stembus mogen gaan om gebruik te maken van ons democratisch recht. Hij haalde daarbij ook een Oekraïens gezegde aan: ‘Als je vis wilt eten, moet je eerst in het water stappen.’ Hij linkte dit als volgt aan de verkiezingen: ‘Als je gehoord wilt worden als inwoner, moet je wel gaan stemmen.’ Van Hemmen wenste tot slot alle partijen nog een goede campagne toe met mooie uitslagen.

Laatste 3 campagneweken voor de verkiezingen

De onthulling van het verkiezingsbord luidt ook meteen de laatste 3 weken voor de verkiezingen in. In deze periode ontvangen stemgerechtigde inwoners hun stempas en later de kandidatenlijsten. Ook krijgen zij op woensdag 2 maart een verkiezingsmagazine in de brievenbus. In het magazine staan interviews met alle lijsttrekkers, de speerpunten per partij en praktische informatie over de verkiezingen. Het magazine is vanaf 2 maart ook online te lezen op de verkiezingspagina op deze website. Verder vinden er ook nog diverse debatten plaats, met op 10 maart het grote verkiezingsdebat Hoeksche Waard in de aula van het Hoeksch Lyceum in Oud-Beijerland.

Eerste gemeenteraadsverkiezingen Hoeksche Waard

Voor gemeente Hoeksche Waard zijn het de eerste gemeenteraadsverkiezingen sinds de fusie op 1 januari 2019. De verkiezingen vinden plaats op woensdag 16 maart. Het is ook mogelijk om al op maandag 14 maart of dinsdag 15 maart te stemmen. Behalve in een ‘gewoon’ stembureau, kunnen inwoners ook hun stem uitbrengen in een verkiezingsbus of drive-thru stemstraat. Uitgebreide informatie over de gemeenteraadsverkiezingen is te vinden op de verkiezingspagina op onze website.