Uitkijktoren Tureluur en vernieuwde Hitsertse Kade feestelijk geopend

Wethouder Paul Boogaard (Recreatie en Toerisme) en Noor van der Hoeven (Vogelbescherming Nederland) openden vanmiddag officieel het pas vernieuwde recreatiegebied aan de Hitsertse Kade in Zuid-Beijerland. Inwoners en verschillende vaste gebruikers van de Kaai speelden een bijzondere rol. Zij onthulden de naam van de 10 meter hoge uitkijktoren: Tureluur.

De populaire zonneweide en zwemgelegenheid was na ruim 40 jaar aan een opfrisbeurt toe. “Na jaren van voorbereiding en nauwe samenwerking met de werkgroep Hitsertse Kade hebben inwoners van Zuid-Beijerland en de Hoeksche Waard er een prachtige plek bij”, aldus wethouder Paul Boogaard. “Mede door de tomeloze inzet van de werkgroep is de Kaai behouden voor recreatie zoals de inwoners van Zuid-Beijerland graag wilden.”

Naam uitkijktoren onthuld: Tureluur

Voor de naam van de uitkijktoren organiseerde de gemeente samen met Vogelbescherming Nederland een wedstrijd. Tijdens de opening maakte Noor van der Hoeven (Vogelbescherming Nederland) de winnende naam bekend: Tureluur. “Wij waren ontzettend verrast door het grote aantal inzendingen, het enthousiasme en de vele creatieve namen”, aldus Noor van der Hoeven. “Het was ontzettend lastig om uit meer dan 500 inzendingen een passende naam te kiezen. Tureluur past goed bij de andere vogelspotplekken aan het Haringvliet en het is een vogel die hier voorkomt”. Wilma Braal uit Zuid-Beijerland bedacht de winnende naam. Wilma: “De naam Tureluur heb ik gekozen omdat ik deze vogel in onze omgeving (Nieuwendijk) heb gezien. Ik miste in het rijtje vogelspotplekken nog een vogelnaam. Ook vind ik deze naam passend bij een vogeluitkijktoren omdat je vanuit deze toren kunt turen naar de Tureluur.”

Vertegenwoordigers van de verschillende gebruikersgroepen van de Kaai, zoals een vogelaar, (winter)zwemmer, bootcamper, surfer en hengelaar onthulden de naam van de uitkijktoren door op de tonen van een misthoorn de letters te tonen.

Uniek stukje Hoeksche Waardse oever aan het Haringvliet

Vanaf de nieuwe uitkijktoren hebben bezoekers alle seizoenen een heel mooi uitzicht. Ze zien de weidsheid van het Haringvliet, over het Vuile Gat heen Tiengemeten en de buitendijkse gorzen De Laagjes met de vele vogels en andere dieren. In het broedseizoen zijn op de grasgorzen kievit, kluut, grutto en tureluur aanwezig. Vaak is een kudde reeën te zien maar ook zeearenden die in de directe omgeving broeden. En in de zomer komt er wel eens een visarend voorbij gevlogen. Een uniek stukje Hoeksche Waardse oever aan het Haringvliet.

Recreatiegebied voor jong en oud

De combinatie van nieuwe faciliteiten en het behoud van de schaduwrijke zonneweide en het peuterbad maken dit een nog populairdere plek voor jong en oud. Er zijn nieuwe banken en bootcamprekken geplaatst. Er is ruimte voor horeca met een terras. De steiger loopt van de locatie voor horeca naar en over het water naar de uitkijktoren. Vanaf de brede steiger en de basaltoever kun je via trappen makkelijk in en uit het zwemwater komen. Aan de andere kant van de steiger kun je bijvoorbeeld je kajak of kano tijdelijk aanleggen. Op de vlonders is ook ruimte voor vissers.

De steiger en de uitkijktoren is mogelijk gemaakt door gemeente Hoeksche Waard, Nationale Postcode Loterij,  provincie Zuid-Holland, Regiodeal Zuid-Holland Zuid en Vogelbescherming Nederland. De toren is onderdeel van het Droomfondsproject Haringvliet. Doel van dit project is het getijdenlandschap en de natuur te herstellen. Door de Haringvlietsluizen bij vloed op een kier te zetten, krijgen onder andere zalm en paling vrij baan om naar binnen te zwemmen. En dat is goed nieuws voor de vogels!

Kijk voor meer informatie op de pagina Hitsertse Kade.

v.l.n.r. : Noor van der Hoeven (Vogelbescherming Nederland), bedenker van de winnende naam Wilma Braal uit Zuid-Beijerland en wethouder Paul Boogaard (Recreatie en Toerisme).