Overlast door zware regen, hoe hiermee om te gaan?

Een zware regenbui zorgde donderdagmiddag 19 mei op diverse plaatsen voor overlast. Plaatselijk viel er 40mm regen in een halfuur tijd. Deze hoeveelheid neerslag in korte tijd komt volgens de neerslagstatistieken van het KNMI eens in de 50 jaar voor. Een uitzonderlijke hoosbui dus. Hoe kunnen wij ons samen voorbereiden op dergelijke extremen die steeds vaker voor zullen komen?

Vaker extreem weer door klimaatverandering

Door klimaatverandering krijgen we steeds vaker te maken met extreem weer. Hevige regenbuien bijvoorbeeld, maar ook lange periodes van hitte en droogte komen vaker voor. In Nederland worden rioolstelsels volgens de meest recente richtlijnen ontworpen. Hierbij houdt men rekening met fikse regenbuien waarin 30mm regen in 1 uur valt. Bij het ontwerp en de aanleg van nieuwe rioolstelsels houden we dus rekening met het veranderende klimaat en hevige regenbuien. Tijdens een extreme regenbui kan het riool de hoeveelheid water echter niet aan. Gemeente Hoeksche Waard gaat daarom samen met waterschap Hollandse Delta de situatie evalueren en kijken wat we eventueel kunnen verbeteren.

Iedereen kan z’n steentje bijdragen

De gemeente wil zich goed voorbereiden op de klimaatverandering. Dat betekent dat we daar bij het inrichten van onze leefomgeving zo goed mogelijk rekening mee houden. Dit noemen we klimaatadaptatie. De regenbui van gistermiddag heeft het belang van klimaatadaptatie nogmaals onderstreept. Een simpel voorbeeld hoe we allemaal – letterlijk – ons steentje kunnen bijdragen: Veel gemeentelijke en particuliere buitenruimte is nog betegeld. Als we tegels vervangen door groen, kan het water makkelijker de grond in zakken. Dat scheelt wateroverlast in de (nabije) toekomst. Ook zorgt groen voor verkoeling op hete dagen en worden onze tuinen en dorpen een prettigere leefomgeving voor mens en dier. Én de Hoeksche Waard wordt er mooier van!

Meer informatie

Kijk op de pagina ‘Klimaatadaptatie’ voor meer informatie over de klimaatverandering en de gevolgen ervan.

In het schema hieronder heeft de brandweer nog eens voor u op een rijtje gezet wie u kunt bellen bij wateroverlast.