Oproep: informatie en verhalen over Indiëgangers uit de Hoeksche Waard

Voor veel mensen eindigde de Tweede Wereldoorlog niet op 5 mei 1945. De strijd kreeg voor enkele honderden mannen (en vrouwen) uit de Hoeksche Waard een vervolg in wat toen Nederlands-Indië en Nieuw-Guinea heette. De een ging vrijwillig, de ander gedwongen. Een enkeling weigerde. Wie waren die honderden in Indië en Nieuw-Guinea? Wat maakten ze mee? Hoe hielden ze contact met het thuisfront en hoe was het om weer thuis te komen? Leen van Driel is samen met de gemeente op zoek naar antwoorden om hun verhalen te kunnen vertellen.

Er is veel informatie te vinden in archieven. Er is ook al veel verzameld, maar er moet nog meer zijn. Naast het vertellen van verhalen willen we ook een overzicht maken van de mannen en vrouwen die tussen 1945 en 1950 op de een of andere manier zijn uitgezonden naar Nederlands-Indië en in de vijftiger en begin jaren zestig naar Nieuw-Guinea.

Leen van Driel is onderzoeker en verhalenverzamelaar. In navolging van eerdere publicaties over de Tweede Wereldoorlog zoals ‘Als oorlog een dorp overvalt’ en ‘Uit het leven van een dwangarbeider’ ging hij op zoek naar informatie in de vorm van verhalen, brieven, dagboeken. Hij doet dit samen met gemeente Hoeksche Waard. Sinds 2020 geeft de gemeente Hoeksche Waard cultuurhistorische publicaties uit.

De gemeente vindt het belangrijk dat dit deel van de geschiedenis niet verloren gaat, maar doorgegeven wordt. Daarom zorgt de gemeente voor publicatie van het boek.

Heeft u informatie

Dan kunt u contact opnemen met Leen van Driel. U kunt een e-mail sturen naar l.van.driel@planet.nl of bellen naar 06-26 79 97 11. Alle informatie is welkom en wordt zorgvuldig behandeld. Het zou jammer zijn als namen in het overzicht ontbreken, gegevens ontbreken of verhalen niet verteld worden.