Gemeente Hoeksche Waard doet mee met Orange the World

Ook dit jaar doet gemeente Hoeksche Waard mee aan Orange the World. Deze internationale campagne richt zich op het stoppen van geweld tegen vrouwen. Dit jaar is het thema ‘Veilig, overal en altijd’. Samen met Soroptimisten Hoeksche Waard/IJsselmonde besteedt de gemeente van zaterdag 25 november tot zondag 10 december met verschillende activiteiten aandacht aan dit onderwerp.

Wat is Orange the World?

Orange the World is een internationale campagne waarbij in meer dan 100 landen aandacht wordt gevraagd om geweld tegen vrouwen te stoppen. De campagne loopt van zaterdag 25 november, de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen, tot zondag 10 december, Internationale Mensenrechtendag. Het oranje uitlichten van gebouwen, waaronder beide gemeentehuizen in de Hoeksche Waard, het Oude Raadhuis in Oud-Beijerland en bijvoorbeeld ook de Rotterdamse Euromast en Erasmusbrug, is een bekend onderdeel van de campagne. De oranje kleur staat voor een nieuwe dageraad, een betere toekomst zonder geweld.

Oranje verlichting

Tijdens de campagne zijn de gemeentehuizen in Oud-Beijerland en Maasdam en het Oude Raadhuis in Oud-Beijerland elke avond oranje verlicht. Daarnaast hangen er ook speciale Orange the World vlaggen op verschillende locaties in de Hoeksche Waard.

Het thema voor 2023 is Veilig, overal en altijd

Om dit thema bespreekbaar te maken, werkt Soroptimisten Hoeksche Waard/IJsselmonde samen met het Seneca Servicehuis. Geweld uit zich op verschillende manieren. Wij willen daarom leerlingen van de middelbare school, vanaf ongeveer 15 jaar, tips geven om dit te herkennen. Ook willen we leerlingen weerbaar maken door hen na te laten denken over wat ze kunnen doen als ze slachtoffer of getuige van geweld zijn.

Iedereen kan helpen geweld te voorkomen

Wethouder Joanne Blaak-van de Lagemaat: “Met onze steun aan Orange the World vragen wij, net als vorige jaren, extra aandacht voor vrouwenmishandeling en huiselijk geweld. In Nederland krijgt zo’n 45 procent van de vrouwen en meisjes (ooit) te maken met geweld. En de cijfers van 2023 tonen ten opzichte van 2022 (401 meldingen) nog geen verbetering: in de Hoeksche Waard zijn er dit jaar al 355 meldingen bij Veilig Thuis gedaan over huiselijk geweld, kinder- en ouderenmishandeling. Hierbij zijn vrouwen veel vaker slachtoffer van ernstig en structureel geweld dan mannen. Met het thema van 2023 willen we de bewustwording vergroten over het feit dat verschillende vormen van geweld niet alleen achter de voordeur en op straat, waar mensen al snel aan denken, maar overal in de samenleving plaatsvinden. Door niet weg te kijken kunnen wij allemaal ons steentje bijdragen!”

Orange Pin voor raadsleden

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 21 november is, net als vorig jaar, de speciale Orange Pin, een speldje van een oranje handje, aangeboden aan de raadsleden. Door deze Orange Pin te dragen, geven we samen een duidelijk signaal af: geweld tegen vrouwen hoort nergens thuis, ook niet in de Hoeksche Waard. Ook de medewerkers van de receptie op de gemeentehuizen dragen in de campagneperiode de pin.

Activiteiten in de Hoeksche Waard

Lesprogramma

Soroptimisten Hoeksche Waard/IJsselmonde biedt een lesprogramma dat op middelbare scholen gebruikt kan worden om met elkaar te (gaan) praten over geweld tegen meisjes en vrouwen, aan de hand van stellingen  zoals: “Daagt een meisje jongens uit als ze een kort rokje aan heeft?” of “Uitschelden is geen geweld?”.

Workshop

ETST biedt een interactieve workshop (fysiek op school) waarin wordt ingegaan op lichaamstaal, grenzen, seksualiteit en seksueel geweld. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de methode ‘over de streep’, met lichaamsgerichte oefeningen en rollenspellen, zodat jongeren leren aan te geven hoe grenzen moeten worden gerespecteerd en wat de gevolgen kunnen zijn als dit niet gebeurt. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via info@etst.nl.

Posters

Daarnaast hebben de gemeente en Soroptimisten Hoeksche Waard/IJsselmonde posters gemaakt met bekende en minder bekende Hoeksche Waarders die zich uitspreken tegen geweld tegen vrouwen. Deze posters zijn op diverse plekken in de Hoeksche Waard te zien. Landelijk is er ook campagnemateriaal waar iedereen gebruik van mag maken.

Spel

De gemeente biedt in totaal 10 spellen (maximaal 1 per organisatie) ‘Achter de Voordeur’ aan voor verenigingen, stichtingen en (maatschappelijke) organisaties om te spelen. Dit bordspel biedt handvatten en informatie over huiselijk geweld en daagt de spelers uit om aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden te leren huiselijk geweld te signaleren en bespreekbaar te maken. Wilt u dit spel tijdens de campagneperiode van Orange the World of op een ander moment met uw collega’s, bezoekers, leden of andere geïnteresseerden spelen? Neem dan contact op met Welzijn HW via e-mail info@welzijnhw.nl of telefoonnummer 088 – 730 89 00.

Vermoedens van huiselijk geweld?

Inwoners die zich zorgen maken om iemand in hun omgeving of zelf slachtoffer zijn van mishandeling, kunnen terecht bij het advies- en meldpunt Veilig Thuis (Zuid-Holland Zuid). Dit kan ook anoniem. Inwoners krijgen hier advies en antwoorden op hun vragen. Contact opnemen met Veilig Thuis kan gratis en 24/7 via telefoonnummer 0800 – 2000, via de chat tussen 9.00 en 17.00 uur (100 % anoniem) of op de website Veilig Thuis. Bij direct gevaar, bel 112.