De RAD en gemeente Hoeksche Waard lanceren campagne 'Blikvrij' tegen blikafval op straat

Blikjes zijn de derde, meeste vervuilende zwerfafval items in Nederland. Ze staan zelfs met stip op nummer 1 van het meest gevonden zwerfafval. Daarom begint gemeente Hoeksche Waard een campagne, genaamd Blikvrij. De campagne richt zich op het creëren van bewustwording onder een jongere doelgroep en de schade van blikafval op het milieu.

Bescherming van recreatiegebieden

De Hoeksche Waard wordt steeds populairder onder recreanten. Niet gek, want de polder trekt met haar bossen, kreken, grienden en buitenpolders vele wandelaars, fotografen en natuurgenieters aan. Door toenemend zwerfafval staan deze gebieden echter onder druk.

Blikafval in maaimachines

Blikjes die in weilanden terecht komen zijn enorm schadelijk. Zo worden ze tijdens het maaien van graslanden meegenomen in maaimachines. Als gevolg daarvan belanden scherpe stukjes aluminium of ijzer in het eten van huisdieren, vogels en vee.

Blikafval verdwijnt nooit volledig uit de natuur. De inkt, waarmee de blikjes bedrukt zijn, bevatten plastic stoffen die veranderen in microplastics. Microplastic zijn stukjes plastic die zó klein zijn dat ze onzichtbaar zijn voor het blote oog. Deze deeltjes zweven rond in het milieu en zijn niet afbreekbaar. Dit heeft grote gevolgen voor de gezondheid van dieren en mensen.