De raad heeft besloten op dinsdag 23 mei

Op dinsdagavond 23 mei vond de besluitvormende vergadering van de gemeenteraad Hoeksche Waard plaats. U kunt de vergadering terugkijken via de website van de gemeenteraad.

Raad verwelkomt nieuw burgerlid PvdA

Patrick Duijzers is tijdens de vergadering door de raad benoemd als burgerlid van de fractie PvdA. De waarnemend voorzitter van de raad heeft hem de integriteitsbelofte afgenomen. Ook nam de gemeenteraad afscheid van burgerlid Ruben Smit van de fractie PvdA. Fracties in de gemeenteraad Hoeksche Waard mogen maximaal 3 burgerleden laten benoemen.

Raad stelt 4 bestemmingsplannen vast

Nu de raad de bestemmingsplannen heeft vastgesteld, kan het college aan de slag met de uitvoering van deze plannen. Zo zullen aan de Kreupeleweg 70 en Oudendijk 77 in Strijen onder meer de oude bedrijfswoningen gesloopt worden voor nieuwe woningen. Ook aan de Zuidzijdsedijk 30-32 in Nieuw-Beijerland, de Schaweg 8 in Mookhoek en de Volgerlandseweg 8 in Numansdorp zullen de bestaande bedrijfswoningen veranderd worden in burgerwoningen.

Raad geeft verklaring van geen bedenkingen af voor herinrichting Hitsertse Kade in Zuid-Beijerland

Voor het vernieuwen van de Hitsertse Kade in Zuid-Beijerland is een omgevingsvergunning nodig. De raad heeft besloten om voor deze vergunning een verklaring van geen bedenkingen af te geven. Dit betekent dat de vergunning verleend kan worden en het college aan de slag kan met de uitvoering van het plan voor de herinrichting van de Hitsertse kade. Zo zal de kade een nieuwe steiger met toren krijgen. Ook komt er een nieuwe horecavoorziening. Het plan heeft gemeente Hoeksche Waard samen met de Vogelbescherming en de werkgroep Hitsertse Kade (die de belangen van inwoners en gebruikers van de Hitsertse Kade vertegenwoordigt) ontwikkeld. De raad sprak zijn grote waardering uit voor deze samenwerking.

Raad besluit tot uitvoering Energietoeslag 2023 voor inwoners met inkomen tot 120% van sociaal minimumloon

De gemeente heeft vanuit het Rijk geld gekregen om mensen te kunnen helpen bij het betalen van hun energiekosten. Deze incidentele regeling heet de Energietoeslag 2023 en is bedoeld voor mensen met een laag inkomen: tot 120% van het sociaal minimumloon. Huishoudens die niet tot deze doelgroep behoren, kunnen een beroep doen op de Bijzondere bijstand. Om hen hierop te wijzen, zal het college extra communiceren. De raad heeft gisteravond besloten om deze extra regeling uit te voeren.