Windenergie bij agrarische bedrijven

Gemeente Hoeksche Waard maakt een uitvoeringsbeleid voor het opwekken van windenergie voor eigen gebruik bij agrarische bedrijven. Op dit moment is er nog geen beleid voor het plaatsen van een kleine tot middelgrote windmolen of een andere vorm van kleinschalige opwek van windenergie bij een agrarisch bedrijf. Er is wel behoefte aan. Ook wordt er gekeken of er voorwaarden nodig zijn voor bijbehorende voorzieningen zoals energieopslag in batterijen. Met een eigen windmolen en mogelijke opslag, kan een agrarisch ondernemer het hele jaar rond en dus ook op de momenten dat de zon niet schijnt, zelf duurzame energie opwekken en opslaan die nodig is binnen het bedrijf.

Het plaatsen van een windmolen bij agrarische bedrijven draagt bij aan de ambitie van de gemeente om in 2040 energieneutraal te zijn. We wekken dan alle energie die we gebruiken in de Hoeksche Waard duurzaam en lokaal op. Het opstellen van het uitvoeringsbeleid is dan ook 1 van de acties uit het uitvoeringsprogramma ‘Hoeksche Waard richting energieneutraal’ en staat ook in het Hoofdlijnenakkoord 2022-2026 van de gemeente.

Het ontwerp-uitvoeringsbeleid ‘Windenergie bij agrarische bedrijven’ ligt tot en met woensdag 19 november 2025 ter inzage en kunt u bekijken op deze pagina bij ‘Documenten’. Wilt u reageren op het ontwerp-uitvoeringsplan? Dat kan via de webpagina Digitale zienswijze.

In het uitvoeringsbeleid worden de voorwaarden opgenomen waaronder de plaatsing van een windmolen, een andere vorm van kleinschalige opwek van windenergie en energieopslag bij een agrarisch bedrijf mogelijk is. Hierbij wordt onder andere rekening gehouden met wet- en regelgeving, techniek en ruimtelijke en landschappelijke inpasbaarheid. De volgende uitgangspunten zijn opgesteld om verder te verkennen en voorwaarden voor op te stellen.

  • Het uitvoeringsbeleid wordt in 2 onderdelen uitgewerkt. Het eerste onderdeel richt zich op de plaatsing van een kleine windmolen (ashoogte tot maximaal 15 meter). Het tweede onderdeel richt zich op de plaatsing van een grotere, kleine windmolen (ashoogte tot maximaal 25-30 meter).
  • Er wordt onderzocht of er voorwaarden nodig zijn voor bijbehorende voorzieningen zoals energieopslag in batterijen.
  • De plaatsing van de windmolen en andere vormen van kleinschalige opwek van windenergie moet vallen binnen het agrarisch bouwvlak.
  • Het uitgangspunt is maximaal 1 windmolen per agrarisch bouwvlak.
  • De opgewekte energie is voor eigen behoefte van het agrarisch bedrijf.
  • Het agrarisch bedrijf wekt ook zonne-energie op via zonnepanelen op de bij het bedrijf behorende agrarische dak(en)

De ontwikkeling van het uitvoeringsbeleid is opgedeeld in verschillende fasen:

Fase 1: Vaststellen van het projectplan en start eerste verkenningen (afgerond)

Op 14 februari 2023 is het projectplan ‘Beleidskader Windenergie bij agrarische bedrijven’ door het college vastgesteld. De gemeenteraad is op 20 februari geïnformeerd met een raadsinformatiebrief (zie Documenten, nummer 1). En er is een participatie- en communicatieplan opgesteld.

Fase 2: Uitvoeren van de ruimtelijke verkenningen (afgerond)

De mogelijkheden en harde en zachte belemmeringen zijn onder andere op basis van wet- en regelgeving en landschappelijke uitgangspunten in kaart gebracht.

In maart, april en mei 2023 zijn er gesprekken gevoerd met direct betrokken partijen om kennis, belangen en behoeften uit te wisselen en op te halen. Wat er besproken is en naar voren is gekomen, staat in de samenvatting ‘Gesprekken direct betrokken partijen’ (zie Documenten).

Op basis van de eerste verkenningen en gesprekken zijn de eerste lijnen van het uitvoeringsbeleid zichtbaar.
De gemeenteraad is op 7 november 2023 geïnformeerd over de voortgang met een raadsinformatiebrief (zie Documenten, nummer 2).

Fase 3: Ontwikkelen van een concept-uitvoeringsbeleid (afgerond)

(Agrarische) ondernemers, maatschappelijke organisaties, betrokken partners en inwoners zijn op 20 november breed uitgenodigd om mee te denken over het resultaat van de eerste verkenningen, de eerste grove versie van het uitvoeringsbeleid en de randvoorwaarden tijdens een inloopbijeenkomst. Via informatieposters (zie Documenten) en in gesprekken is men geïnformeerd over de eerste grove versie van het uitvoeringsbeleid. Ook kon men wensen en behoeften meegeven via een (online) reactieformulier. De binnengekomen reacties en de beantwoording van de gemeente staan in de ‘nota van beantwoording’. De ‘nota van beantwoording’ staat in de bijlage van het ontwerp-uitvoeringsbeleid (zie Documenten; vanaf pagina 37).

Op basis van alle uitkomsten en inbreng van de verschillende partijen is het concept-uitvoeringsbeleid ‘Windenergie bij agrarische bedrijven’ opgesteld. Omdat provincie Zuid-Holland beleid maakt voor de plaatsing van grotere kleine windmolens (met een hogere ashoogte dan 15 meter), naast hun bestaande beleid voor kleine windmolens wordt het concept-uitvoeringsbeleid in 2 onderdelen uitgewerkt. Een onderdeel voor de aanvraag van een kleine windmolen met een ashoogte tot maximaal 15 meter. En een onderdeel voor de aanvraag van een kleine windmolen met een ashoogte tot maximaal 25-30 meter.

De gemeenteraad is op 9 juli 2025 geïnformeerd over de voortgang met een raadsinformatiebrief (zie Documenten, nummer 3). Er is ook onderzocht hoe het uitvoeringsbeleid het beste (juridisch) vastgelegd kan worden, zodat de benodigde ruimtelijke procedure voor een agrarische ondernemer zo makkelijk en snel mogelijk kan verlopen.

Fase 4: Vaststellen van het ontwerp-uitvoeringsbeleid (afgerond)

Het concept-uitvoeringsbeleid ‘Windenergie bij agrarische bedrijven’ (beide onderdelen) wordt samen met een motivering van het beleid en een toelichting op het participatietraject afgerond. Ook is duidelijk hoe het beleid juridisch wordt vastgelegd. Het concept-uitvoeringsbeleid wordt ter vaststelling aangeboden aan het college. Het college stelt het concept-uitvoeringsbeleid vast. Het concept-uitvoeringsbeleid is op 23 september 2025 vastgesteld door het college. De gemeenteraad wordt hierover geïnformeerd met een raadsinformatiebrief.

Fase 5:  Ter inzage leggen en vaststellen van het definitieve uitvoeringsbeleid (huidig)

Het ontwerp-uitvoeringsbeleid ligt vanaf donderdag 9 oktober tot en met woensdag 19 november 2025 voor 6 weken ter inzage. Binnen deze periode kan er op het ontwerp-uitvoeringsbeleid gereageerd worden door een zienswijze in te dienen. Dit kan via de webpagina Digitale zienswijze.

Op donderdag 30 oktober 2025 vindt er een inloopavond plaats. Betrokkenen en geïnteresseerden kunnen informatie krijgen en hun vragen stellen over het ontwerp-uitvoeringsbeleid ‘Windenergie bij agrarische bedrijven’. De inloopbijeenkomst is van 19.00 tot 21.00 uur in de Burgerzaal van het gemeentehuis in Oud-Beijerland aan de W. van Vlietstraat 6.

Na de terinzage-periode wordt het ontwerp-uitvoeringsbeleid ‘Windenergie bij agrarische bedrijven’ mogelijk nog aangepast. Daarna wordt het vastgesteld.

Als bovengenoemd proces om tot een uitvoeringsbeleid te komen volgens planning verloopt, dan is het uitvoeringsbeleid ‘Windenergie bij agrarische bedrijven’ (beide onderdelen) eind 2025/begin 2026 vastgesteld en beschikbaar. Vanaf dat moment kunnen vergunningsaanvragen voor het onderdeel het plaatsen van een kleine windmolen (ashoogte tot maximaal 15 meter) en bijbehorende voorzieningen zoals energieopslag bij agrarische bedrijven door de gemeente worden beoordeeld. Voor het onderdeel kleine windmolens (ashoogte tot maximaal 25-30 meter) moet eerst het provinciaal omgevingsbeleid vastgesteld zijn. Dit is naar verwachting in 2026.

Het ontwerp-uitvoeringsbeleid ‘Windenergie bij agrarische bedrijven’ ligt ter inzage van donderdag 9 oktober tot en met woensdag 19 november 2025. In deze periode kan iedereen een zienswijze indienen via het digitaal formulier op de pagina Digitale zienswijze  (inloggen met DigiD).

Op donderdag 30 oktober 2025 organiseren we een inloopavond over het ontwerp-uitvoeringsbeleid. U bent welkom tussen 19.00 en 21.00 uur in de Burgerzaal van het gemeentehuis in Oud-Beijerland (W. van Vlietstraat 6). Tijdens deze avond kunt u informatie krijgen en vragen stellen aan medewerkers van de gemeente.

Verschillende agrarische ondernemers hebben in 2022/2023 een initiatief ingediend voor het plaatsen van een windmolen voor eigen gebruik bij het agrarisch bedrijf. De initiatieven voor kleine windmolens nemen wij in behandeling als het definitieve uitvoeringsbeleid ‘Windenergie bij agrarische bedrijven’ is vastgesteld. Dit is naar verwachting begin 2026. Voor grotere, kleine windmolens worden de initiatieven in behandeling genomen als het provinciaal omgevingsbeleid is vastgesteld. Dit is naar verwachting in 2026. Agrarische ondernemers die een windmolen of andere vorm van kleinschalige opwek van windenergie willen plaatsen en nog geen omgevingsvergunning hebben aangevraagd of initiatief hebben ingediend, adviseren wij om dit te doen na de vaststelling van het definitieve uitvoeringsbeleid.

Heeft u vragen over het ontwikkelen van het uitvoeringsbeleid ‘Windenergie bij agrarische bedrijven’? Neem dan contact op met de projectleider van de gemeente, Kyrstin Vervaart. U kunt haar bereiken via telefoonnummer 14 0186 of 088 – 647 36 47 of via e-mail duurzaamheid@gemeentehw.nl.

Wilt u op de hoogte worden gehouden van gemeentelijk nieuws dat interessant is voor ondernemers? Meld u dan aan voor onze digitale nieuwsbrief Ondernemersupdate.