Huisnummer aanvragen of een fout melden
Het is niet nodig om los een huisnummer aan te vragen. Een huisnummer wordt met de behandeling van uw bouw of wijzigingsplannen meegenomen.
Dan kunt u hiervoor een aanvraag indienen voor een omgevingsvergunning of een melding bouwactiviteit. Voor meer informatie bezoekt u de pagina Vergunning aanvragen en checken (Omgevingsloket) van onze website.
In deze gevallen kunt u er ook voor kiezen om uw plannen eerst door ons te laten beoordelen met een conceptverzoek.
Voor het behandelen van een conceptverzoek worden kosten in rekening gebracht. Informatie over deze kosten voor 2024 zijn terug te vinden op de website: Verordening op de heffing en de invordering van leges Hoeksche Waard 2024.
In de volgende gevallen wordt een huisnummer ingetrokken:
- Splitsing: één object wordt gesplitst in meerdere objecten. Hierdoor moet het oude nummer worden ingetrokken en wordt er voor elk afzonderlijk zelfstandig verblijfsobject een nieuw nummer toegekend.
- Sloop: een bestaand object verdwijnt. Het bestaande huisnummer wordt ingetrokken.
- Samenvoeging: meerdere verblijfsobjecten worden samengevoegd tot één object, waardoor de oude huisnummers moeten worden ingetrokken en er één nieuw huisnummer wordt verstrekt.
Wilt u gegevens bekijken van een adres? Ga dan naar de website BAG Viewer. Hier kunt u Basisregistratie Adressen en Gebouwen ofwel de BAG bekijken.
Fout in de BAG?
Ziet u een fout op de kaart? Meld dat dan gelijk via de knop ‘Fout melden’ op de website. Op de onderstaande afbeelding geeft het rode kruis aan waar de knop ‘fout melden’ op de webpagina staat.
Moet de gemeente een adres in de BAG toekennen aan een object, omdat een nutsbedrijf een adres als voorwaarde stelt voor een aansluiting voor een nutsvoorziening? Nee, de gemeente kent geen adres toe aan een object puur en alleen omdat dit object een aansluiting voor een nutsvoorziening nodig heeft.
Het toekennen van een adres en/of postcode is geen voorwaarde is om energie te kunnen leveren. Mocht desondanks een aanvraag (op basis van het ontbreken van een adres of postcode) toch niet in behandeling worden genomen, meld dat dan op de website Mijn Aansluiting.
Ja, een mantelzorgwoning kan een huisnummer krijgen. Voor het realiseren of plaatsen van een mantelzorgwoning kunt u een aanvraag indienen voor een omgevingsvergunning of een melding bouwactiviteit. Voor meer informatie bezoekt u de pagina Vergunning aanvragen en checken (Omgevingsloket) van onze website.
U kunt er ook voor kiezen om uw plannen eerst door ons te laten beoordelen met een conceptverzoek. Voor het behandelen van een conceptverzoek worden kosten in rekening gebracht. Informatie over deze kosten voor 2024 zijn terug te vinden op de website: Verordening op de heffing en de invordering van leges Hoeksche Waard 2024.
Let u er wel op dat:
Voor alle financiële regelingen, zoals uitkeringen en toeslagen, zijn beide huishoudens zelfstandig. Een eigen huisnummer voor mantelzorg heeft voor sommige regelingen voordelen (zoals AOW) maar kan ook bij andere regelingen tot hogere kosten leiden (bijvoorbeeld gemeentelijke heffingen).