Renovatie centrum Oud-Beijerland

Van augustus 2024 tot november 2025 renoveerden wij grondig diverse straten in het westelijke deel van het centrum van Oud-Beijerland. Op deze pagina leest u wat wij er precies deden en waarom.

Nu alle riolering is vervangen, de graafwerkzaamheden zijn gestopt, en de grond tot rust is gekomen breekt de laatste fase aan; de nieuwe bovengrondse inrichting van het gebied. Hieronder schrijven wij wat we gaan doen en waarom.

Kom naar de inloopavond op 20 november

Kom ook naar de inloopavond op 20 november in Kerkelijk Centrum Maranatha. Daar leggen wij onze plannen uit en kunt u vragen stellen.

Nieuwsgierig naar het voorontwerp? Bekijk het ontwerp hier. (De link verwijst u naar de webpagina van ingenieursbureau Haskoning. Zij maakten het ontwerp)

Meld u aan voor de nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Download ook gratis de BouwApp! Hier ziet u dagelijks wat er precies gebeurt. U ontvangt informatie over de voortgang, eventuele overlast of wegafsluitingen.

Vervanging gas- en waterleiding & aanleg glasvezel (uitgevoerd in 2022 en 2023)

In 2022 en 2023 verving aannemer Quint en van Ginkel in opdracht van Stedin en Evides de gas- en waterleiding in het gebied. E-fiber bracht glasvezel aan in de straten.

Rioolwerkzaamheden fase 1 (uitgevoerd in 2023)

Dit zijn de Karel Doormanstraat (tussen de Waterstal en Nobelstraat), de Abel Tasmanstraat (tussen de Karel Doormanstraat en de Abraham van der Hulststraat), de Vlietkade en Bijl.

In fase 1 verving aannemer De Regt uit Piershil eind 2023 voor ons de riolering en legde een extra rioolbuis voor de afvoer van schoon hemelwater aan in de Karel Doormanstraat en Abel Tasmanstraat. In de Bijl en Vlietkade besloten we om de rioolbuis te relinen (een nieuwe buis aan de binnenkant van de riolering). We hebben de straten dichtgelegd met de oude klinkers, zodat de ondergrond tot rust kan komen. In 2025 richtten we de straten opnieuw in.

Rioolwerkzaamheden fase 2 (uitgevoerd in 2024 en 2025)

Dit gebeurde in de Karel Doormanstraat (tussen de Nobelstraat en de Van Speijkstraat), de Nobelstraat, de Kerkstraat, de kruising Beneden Molendijk en de West Voorstraat en ter hoogte van de West Voorstraat 10.

Wij vervingen de riolering in de Karel Doormanstraat, Nobelstraat en Kerkstraat. In de Karel Doormanstraat en Nobelstraat legden we een extra rioolbuis aan en vervingen we twee persleidingen. Op de kruising Beneden Molendijk en West Voorstraat verbonden we de riolering met elkaar. Ter hoogte van de West Voorstraat 10 maakten wij een extra overstort. Die zorgt ervoor dat er minder water op straat komt te staan bij hevige regenval. Ook hier brachten we de oude klinkers weer terug, zodat de grond tot rust kan komen na de graafwerkzaamheden.

Fase Peperstraat (riolering 2022 & vervanging bestrating 2023)

Aannemer De Koning uit Oud-Beijerland verving in 2022 de riolering in de Peperstraat. Eind 2023 richtte Van den Berg Westmaas uit Heinenoord de straat opnieuw in. We vervangen nu nog de openbare verlichting en maken nieuwe aansluitpunten, zodat er ook feestverlichting kan hangen.

Openbare verlichting (planning uitvoering 2025 en 2026)

De openbare verlichting vervangen wij in fase 1 en 2 en in de Peperstraat. Daarnaast voorzien wij een groot deel van het centrum van Oud-Beijerland van ‘slimme verlichting’. Slimme verlichting is duurzamer en bespaart energie. Het staat in verbinding met software, zodat wij op afstand direct de energieprestaties van de straatverlichting kunnen meten. Storingen detecteren we ook zo direct. Op bepaalde tijden laten wij de straatverlichting feller branden of juist minder fel voor een sfeervollere beleving.

Wij besteden in het ontwerp aandacht aan verkeersveiligheid, parkeerbalans, groenbalans, klimaatadaptatie en circulariteit.

Verkeersveiligheid:

De wegen richten we ‘duurzaam veilig’ in. De grootste verandering is dat de maximum snelheid op de Karel Doormanstraat en Abel Tasmanstraat naar beneden gaat van 50 km/u naar 30 km/u. Wij versmallen de rijbaan van 7,0 meter naar 5,8 meter breed.

De Karel Doormanstraat en Abel Tasmanstraat aan de zuidkant van het centrum zijn belangrijke ontsluitingswegen met veel verkeer. De kruispunten blijven daarom voorrangskruispunten. Dit voorkomt opstoppingen in de straten.

Parkeerbalans:

In het gebied is de parkeerdruk relatief hoog. In het nieuwe ontwerp hielden we hier rekening mee. Het lukte ons om het aantal parkeervakken met 10 extra plekken uit te breiden. Geen 104, maar 114 parkeerplaatsen.

Groenbalans:

Meer groen in de straten maakt het gebied aantrekkelijk. We hebben in het ontwerp 480 m2 meer groen ingetekend en plannen 5 extra bomen.

De 480 m2 groen melden wij aan bij het NK-tegelwippen.

Klimaatadaptatie:

We namen in het gebied al aardig wat maatregelen. Heel veel verharding in het gebied koppelden we af. Regenwater dat op de straat valt gaat nu niet meer langs de rioolwaterzuivering, maar loost rechtstreeks op sloten en singels in Oud-Beijerland. We brengen extra groen aan. Het zorgt voor een opname en vertraagde afvoer van regenwater.

Ook onderzoeken we of we een waterbufferingssysteem onder het parkeerterrein aan de Karel Doormanstraat kunnen maken. Dit zorgt voor de opvang van regenwater en een vertraagde afvoer. 

Circulariteit:

De straatstenen in het gebied zijn van beton gemaakt en versleten. Wij gaan de bestrating vervangen door gebakken klinkers. Die gaan langer mee dan beton en zien er mooier uit, wat past bij het centrumgebied in Oud-Beijerland. Heeft u al een kijkje genomen in de Peperstraat? De voetpaden in het gebied krijgen allemaal dezelfde kleur steen. 

Hier en daar liggen er nog stukken met gebakken klinkers. Deze stenen gooien we niet weg, maar proberen we zoveel mogelijk her te gebruiken in het gebied.    

Bent u inmiddels nieuwsgierig geworden hoe het voorontwerp er uit gaat zien? U kunt het ontwerp alvast bekijken via Haskoning. (De link verwijst u door naar de webpagina van ingenieursbureau Haskoning. Zij maakten voor ons het ontwerp)

Let op: Tot 5 december 2025 kunt u op de webpagina een vraag stellen of een opmerking plaatsen. Dan sluiten wij de pagina.

Wij verzamelen de vragen en opmerkingen en u krijgt van ons een reactie, die wij op deze pagina publiceren.

Waarom werkten we aan het riool?

De riolering in de straten was aan het eind van haar levensduur. De rioolbuis was op veel plaatsen te slecht om deze van binnenuit te herstellen. Daarnaast was de capaciteit niet meer voldoende. De oude buizen waren niet berekend op de toegenomen hoeveelheid afvalwater en neerslag. De nieuwe rioolbuizen kunnen die afvoer wél aan. Na aanleg van de nieuwe riolering ging de straat tijdelijk dicht met de oude klinkers. De nieuwe bestrating brachten we aan toen de ondergrond, na de graafwerkzaamheden, voldoende tot rust was gekomen.

Plan van aanpak

De rioleringswerkzaamheden in het authentieke centrum van Oud-Beijerland hadden forse  gevolgen voor de directe omgeving. Wij waren ons zeer bewust van de zorg om uw centrum goed bereikbaar te houden. Ook het risico van schade aan panden en de trillingen die wij kunnen veroorzaken had onze aandacht.

De West-Voorstraat, Beneden Molendijk, Kerkstraat en Nobelstraat vormen het hart van het centrum van Oud-Beijerland. Bereikbaarheid en parkeergelegenheid zijn in dit levendige gebied belangrijke aandachtspunten. Ons doel was om de werkzaamheden uit te voeren met minimale overlast voor bewoners en ondernemers in het centrum. Daarbij hielden we een vlotte en veilige verkeersdoorstroming in het oog.

We merkten dat u flexibel wilde meebewegen met het werk. Dank u wel!

Wij voerden ons werk uit in 4 hoofdfasen.

Fase 1 (a + b)

Wij startten in september aan de West-Voorstraat. Het meest opvallend:

  • Het verkeer op de Beneden Molendijk reed tijdelijk in 2 richtingen.
  • In deelfase 1b keerde het verkeer tijdelijk bij het Marktplein.
  • Tijdens deelfasen 1a en 1b keerde bestemmingsverkeer (komend vanaf de Oost-Voorstraat) tijdelijk bij West-Voorstraat 12.

Fase 2 (a t/m f)

Wij werkten vanaf de Beneden Molendijk richting de Karel Doormanstraat:

  • De ondernemers bleven goed bereikbaar tijdens de werkzaamheden.
  • De parkeerplaats was tijdens deelfase 2e altijd bereikbaar voor verkeer dat vanaf de Karel Doormanstraat de Kerkstraat inreed.

Fase 3 (a t/m f)

  • De parkeerplaats voor de Blokker en de Van Brakelstraat was te bereiken via de Nobelstraat en de Kerkstraat.
  • In deelfase 3b was de parkeerplaats tijdelijk niet bereiken. Voor auto’s maakten wij een tijdelijke parkeerplaats aan de Molendijk.
  • In deelfase 3c kon u vanuit de Middelstraat naar de Nobelstraat.
  • In deelfase 3a t/m 3f was er voor auto’s onze tijdelijke parkeerplaats aan de Molendijk.
  • In deelfase 3f ligt de overgang bij de ingang van STAR-SHL.

Fase 4 (a, b, c)

  • Privéparkeerterrein De Doorman was bereikbaar via rijplaten.

Voorkomen van schade:

Wij stemmen de grootte van ons materieel altijd af op de beschikbare werkruimte. De lengte van de openliggende sleuf hielden wij zo kort mogelijk. Om de exacte locatie van de kabels en leidingen te weten, groeven we eerst een proefsleuf.

Trillingen voorkomen en monitoren:

Tijdens het werk zetten we twee trillingsmeters in per werkvak. Als de grenswaarde werd overschreden, pasten wij onze werkwijze aan. Het werkverkeer reed stapvoets door ons werkgebied.

Voorkomen van grondwateroverlast

Werk in de West-Voorstraat heeft effect op de grondwaterstand. We brachten een drain aan om de grondwaterstand te reguleren en schade aan bebouwing te voorkomen.

Gevuld rioolstelsel tijdens werkzaamheden

Om de waterafvoer te borgen tijdens een hevige regenbui zetten we een krachtige, maar stille pomp in die het water afvoerde.

Leefbaarheid

  • De parkeerdruk in het werkgebied is al hoog zonder de werkzaamheden. Daarom kwam er alternatieve parkeergelegenheid.
  • Het parkeerterrein achter het kantoor aan West-Voorstraat 1 bleef tijdens de werkzaamheden bereikbaar, doordat we tijdelijk tweerichtingsverkeer instelden op de Beneden Molendijk.
  • Om de hinder voor marktkraamhouders te minimaliseren, hielden we de aanrijdroute intact. De wegrijroute ging tijdelijk via het Marktplein naar de Ooststraat. Wij stemden de planning af met de weekmarkt, de Jaarmarkt en coördinatoren van de andere evenementen.

Het RAD

Om het ophaalschema van zo goed mogelijk te faciliteren spraken wij het volgende met het RAD af:

  • De ondergrondse vuilcontainers bleven goed bereikbaar.
  • De horecaondernemers verplaatsten de kliko’s tijdens fase 2 naar de West-Voorstraat. Bedankt voor jullie medewerking!
  • Tijdens deelfase 3c boden bewoners hun afval tijdelijk aan op één van de twee andere aanbiedplaatsen: Van Brakelstraat of Van Speykstraat.
  • De afvalcontainers bij kerkelijk centrum Maranatha werden tijdelijk aan de Waterstal aangeboden.

Netjes werken

Aannemer De Regt voelt zich verantwoordelijk voor het schoon en netjes houden van het werkgebied. Wij zijn te gast in Oud-Beijerland en daarom doen wij alles wat nodig is om tijdens de werkzaamheden het werkterrein elke dag netjes achter te laten. De buurtconciërge van De Regt voerde aan het einde van elke werkdag een einde-dag-inspectie uit. Stonden de bouwhekken goed en stevig en was het bouwafval opgeruimd.

Om te voorkomen dat stof en zand vanuit het werkvak de omgeving inwaait, wasten de mannen van De Regt het nieuw aangelegde straatwerk in. Dit betekent minder stofoverlast, minder struikelgevaar en minder kans op verstopping van de kolken. De Regt veegde hun materieel schoon, voordat ze zand en grond het werkvak in- en uitrijden. Tijdens droge periodes benevelen we het werkvak om verstuiving tegen te gaan.

Afronding werkzaamheden rioolvervanging

De werkzaamheden aan de riolering hebben we nu afgerond. In de Peperstraat en Kerkstraat vervingen we de bestaande riolering. In de Karel Doormanstraat, Abel Tasmanstraat en Nobelstraat brachten we een gescheiden riool aan. Het hemelwater voeren we grotendeels rechtstreeks af naar de watergangen in Oud-Beijerland en niet eerst via de rioolwaterzuivering. In de Vlietkade en Bijl is de bestaande riolering “gerelined” en kan zo weer jaren goed functioneren. Daarnaast is de asbest-cement persleiding in de Karel Doormanstraat en Nobelstraat vervangen door een leiding van kunststof.

In totaal hebben wij de afgelopen twee jaar 1,6 km riolering verwijderd en bijna 2,5 km nieuwe riolering aangelegd. Aannemer De Regt voerde bijna 10.000 m3 grond af en bracht weer evenveel nieuw zand aan. Ook haalden we ruim 1 hectare (2 voetbalvelden!) bestrating weg en brachten het later opnieuw aan.

Nu alle riolering is vervangen, de graafwerkzaamheden zijn gestopt, en de grond tot rust is gekomen breekt de laatste fase aan: de nieuwe bovengrondse inrichting van het gebied.

 

  • Heeft u geen internet? Belangrijke nieuwsberichten over de werkzaamheden van Stedin en Evides ontvangt u van hen ook per brief in de brievenbus.
  • Wilt u van de gemeente informatie op papier ontvangen? Bel dan 088 – 647 36 47.

Speciaal voor het project is omgevingsmanager Fabio de Kreuk aangesteld. U kunt bij hem terecht met al uw vragen. Hij is bereikbaar via e-mail vraag@onthemarkinfra.nl of per telefoon op 06 – 1771 0961. Heeft u een vraag voor de gemeente? Stuur dan een e-mail naar oud-beijerland@gemeentehw.nl.

Wilt u echt van dag tot dag op de hoogte blijven van het project? Download dan de BouwApp! Op deze app kunt u dagelijks zien wat er precies gebeurt. Ook ontvangt u regelmatig informatie over de voortgang, eventuele overlast of wegafsluitingen. De BouwApp downloadt u gratis via de Appstore (iOS) of via Play (Android).

Hoe installeert u de app?

  1. Download “de BouwApp” in de Playstore (Android) of Appstore (IOS).
  2. Ga naar ‘Zoek op projectnaam of plaats’
  3. Zoek ‘Reconstructie centrum Oud-Beijerland’
  4. Selecteer het project ‘Reconstructie centrum Oud-Beijerland’
  5. Klik op ‘Toevoegen aan favorieten’