Online regelen ondernemers

Als uitvaartondernemer kunt u op deze pagina uw zaken online regelen. Daarnaast vindt u hier meer informatie over de begraafplaatsen, de regelgeving en de tarieven.

Hoe werkt het?

U kunt als uitvaartondernemer 24 uur per dag een reservering maken voor een begrafenis of as-bestemming op een van onze begraafplaatsen. Uw reservering is direct definitief.

De aangifte van overlijden kunt u eenvoudig digitaal aan ons doorgeven. U logt in met eHerkenning en geeft de gegevens aan ons door. Heeft u nog geen eHerkenning? Dan kunt u dit aanvragen via de website van eHerkenning.

U logt in, kiest een van de begraafplaatsen (agenda’s) en kiest vervolgens een datum en dagdeel.

Belangrijk

U reserveert een dagdeel. Binnen dit dagdeel bepaalt u zelf de aankomsttijd op de begraafplaats. U vermeldt uw aankomsttijd tijdens het doorlopen van de reservering. Op de eindtijd moet u de ceremonie hebben afgerond en de begraafplaats verlaten. Dit om meerdere ceremonies per dag te kunnen garanderen. Houdt u rekening met: 

Ochtend

  • Aankomsttijd: tussen 10.00 en 11.30 uur
  • Eindtijd:  12.30 uur

Middag (niet mogelijk op zaterdag)

  • Aankomsttijd:  tussen 13.00 en 15.30 uur
  • Eindtijd:  16.30 uur

Voor meer uitleg bekijkt u de handleiding reserveren webagenda.

Formulier

Wij hebben voor de afhandeling van de aanvraag nog meer informatie nodig. Vult u daarom ook het digitale formulier ‘Aanvraag begrafenis‘ of het formulier ‘Aanvraag bestemming as na cremeren’ in. Stuurt u dit formulier uiterlijk 2 dagen voor de begrafenis of asbestemming per e-mail naar begraven@gemeentehw.nl.

Bel de gemeente op telefoonnummer 14 0186 en vraag naar de medewerkers van de begraafplaatsadministratie. Buiten kantoortijden kunt u bellen naar telefoonnummer 088 – 647 17 50.

  • U vult alle nodige gegevens in en voegt de doktersverklaring toe. 
  • Als de aangifte van overlijden is verwerkt, ontvangt u digitaal het uittreksel van de Burgerlijke Stand en het verlof tot begraven/cremeren/ontleding.
U stuurt de B-envelop zelf op naar het CBS. Op het uittreksel staat het aktenummer, wat u nodig heeft om op de B-envelop in te vullen.

Voor meer uitleg bekijkt u de handleiding aangifte overlijden.

U kunt ook aangifte doen van overlijden zonder eHerkenning. Bel de gemeente op telefoonnummer 14 0186 en vraag naar afdeling Publiekszaken.

Sinds 1 januari 2021 geldt een nieuw begraafplaatsenbeleid voor Gemeente Hoeksche Waard. De regels zijn vastgelegd in de Beheerverordening Hoeksche Waard 2024  en de Nadere Regels 2024. U vindt de tarieven op de website van de Overheid.

Op de pagina ‘begraven of cremeren’ vindt u verdere uitgebreide informatie.

Voor het aanbrengen van een grafkelder is een vergunning nodig. Het aanvraagformulier moet ondertekend worden door de rechthebbende. Download hiervoor het formulier ‘Aanvragen grafkelder’.

De vergunning moet verleend zijn vóór de begrafenis. Het is dus belangrijk dat u het formulier zo spoedig mogelijk mailt naar begraven@gemeentehw.nl.