Woensdag 8 maart is Internationale Vrouwendag

Een dag waarop we extra aandacht geven aan de vrouw. En dat is nog steeds hard nodig. In Nederland is het helaas nog zo dat zo’n 45% van de vrouwen en meisjes (ooit) te maken krijgt met geweld. Ook hier in de Hoeksche Waard zijn er alleen vorig jaar al 337 meldingen bij Veilig Thuis gedaan over huiselijk geweld, kinder- en ouderenmishandeling. Hierbij zijn vrouwen veel vaker slachtoffer dan mannen. Om
slachtoffers van huiselijk geweld te helpen is het belangrijk om een veilige omgeving en een luisterend oor te bieden.

Film ‘Belaagd’ (KRO-NCRV)

Bewustwording en bespreekbaar maken van huiselijk geweld is erg belangrijk. Daarom vertoont gemeente Hoeksche Waard samen met de Soroptimisten Hoeksche Waard/IJsselmonde op woensdag 8 maart de film ‘Belaagd’ (KRO-NCRV) in de raadszaal van het gemeentehuis in Oud-Beijerland. In deze documentaire delen diverse vrouwen in alle openheid hun ervaringen over misplaatste grappen, handtastelijkheden, aanranding, seksuele intimidatie, verkrachting en geweld. De vrouwen vertellen over de impact van deze ervaringen en de angst en onvrijheid die deze veroorzaakt. Levenslang op je hoede, altijd rekening houden met gevaar. En als het je overkomt, het schuldgevoel en de schaamte om erover te praten. De vrouwen in ‘Belaagd’ (KRO-NCRV) hebben besloten het zwijgen te doorbreken. De optelsom van hun verhalen legt een cultuur bloot waarin vrouwen vaak worden beschouwd als bezit of seksueel object, dat betast, geslagen of misbruikt mag worden.

Nabespreking

Na afloop van deze film is er ruimte om in kleine groepjes met elkaar van gedachten te wisselen over de film en over huiselijk geweld in zijn algemeenheid. Ook zullen er mensen van Veilig Thuis aanwezig zijn om uw vragen te beantwoorden.

Locatie

De film wordt vertoond op woensdag 8 maart in de raadszaal van gemeente Hoeksche Waard (W. van Vlietstraat 6) in Oud-Beijerland. De deuren gaan om 19.30 uur open.