Welkom voor 30 nieuwe Nederlanders in de Hoeksche Waard

Op woensdag 5 juli kregen 30 Hoeksche Waarders het Nederlanderschap. Dat gebeurde tijdens een feestelijke naturalisatieceremonie in het gemeentehuis in Oud-Beijerland. Locoburgemeester Harry van Waveren reikte de officiële papieren uit, die bevestigen dat ze het Nederlanderschap hebben gekregen. Hij wenste hen een plezierig verblijf en een gevoel van thuis in de gemeente. De nieuwe Nederlanders werden verwelkomd met een prachtige bos bloemen en de Nederlandse vlag. Voor de 13 kinderen was er een mooi boek of een boekenbon.

Verklaring van verbondenheid

De genaturaliseerde Hoeksche Waarders komen uit verschillende landen, waaronder Syrië, Eritrea, Turkije, Litouwen, India, Argentinië en Thailand. Zij legden tegenover de locoburgemeester de ‘verklaring van verbondenheid’ af, door het zweren van de eed of het uitspreken van de belofte. Daarmee beloven ze de vrijheden en rechten die bij het Nederlanderschap horen te respecteren en de plichten te vervullen.

Nederlandse nationaliteit

Daarnaast gaf de locoburgemeester uitleg over de betekenis van de Nederlandse nationaliteit en de verbondenheid met de Nederlandse samenleving. Met de Nederlandse nationaliteit krijgen de nieuwe Nederlanders het recht om te stemmen, politiek actief te zijn, te wonen en te werken in Europese landen en hulp te vragen bij Nederlandse ambassades in het buitenland.

Naturalisatieceremonie als afronding

De gemeente organiseert een paar keer per jaar een naturalisatieceremonie in het gemeentehuis in Oud-Beijerland. De naturalisatieceremonie is het laatste onderdeel van het proces om de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen. Voor de meeste kandidaten is het een lang en soms moeilijk traject waarin onder andere de Nederlandse taal moet worden geleerd. Met de overhandiging van documenten die bevestigen dat ze het Nederlanderschap hebben gekregen, kunnen ze een paspoort of identiteitskaart aanvragen.