Week van het Geld - Weet jij wat een geldezel is?

Geldezels zijn mensen die – soms onbewust – hun rekening uitlenen aan criminelen die zo gestolen geld kunnen wegsluizen worden geldezels genoemd. De criminelen benaderen, bijvoorbeeld met een zielig verhaal, mensen, en dus ook kinderen, om hun bankgegevens (betaalpas, pincode, rekeningnummer) te delen. Wist je dat 11% van de jongeren iemand kent die als geldezel benaderd is? En dat een geldezel strafbaar is? Maak daarom ook je kind bewust van de (online) gevaren.

Bewustwording op een leuke manier

Zorg ervoor dat je kind zich bewust is van online gevaren, ook bij het internetbankieren. Een leuke en laagdrempelige manier is door het spelen van de educatieve online game HackShield. Het is speciaal ontwikkeld voor basisschoolleerlingen. Het leert ze niet alleen hoe ze online gevaar kunnen herkennen en voorkomen, maar ook hoe ze hun omgeving hiertegen kunnen beschermen. De game wordt voortdurend uitgebreid met nieuwe uitdagingen en de kinderen kunnen op elk moment instappen. Zoals nu, in de Week van het Geld.

Speel HackShield in de Week van het Geld

Veel bankzaken worden online gedaan. Cybercriminelen maken hier gebruik van en proberen online geld te stelen. Twee karakters van het spel HackShield, de geldexperts Richy en Richie, hebben allebei een team opgericht. Sluit je bij één van de teams aan en ga de strijd aan tegen cybercrime én het andere team. Je krijgt iedere dag een opdracht waarmee je punten en zogenoemde ‘Shields’ kan scoren. Heeft jouw team aan het eind van de week de meeste punten? Dan win je een exclusief Shield. Alle Cyber Agents uit het winnende team maken ook nog eens kans op een exclusief HackShield prijzenpakket!

Meld je aan en strijd mee tegen cybercrime!

Ben je er klaar voor? Meld je dan snel aan voor Team Richy of Team Richie via de website van HackShield. En vergeet niet om al je vriendjes, vriendinnetjes, klasgenootjes, neefjes, nichtjes en andere vrienden en bekenden uit te nodigen voor jouw team. Hoe groter je team, hoe meer kans je hebt om te winnen!

HackShield week vh geld

Regionaal project HackShield Future Cyber Heroes

De VeiligheidsAlliantie regio Rotterdam is eind 2020 begonnen met de regionale uitrol van het project HackShield Future Cyber Heroes. Deelnemende gemeenten aan dit educatieve project zijn: Brielle, Dordrecht, Gorinchem, Hellevoetsluis, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Krimpen aan den IJssel, Nissewaard, Rotterdam en Westvoorne.