Wat een sfeertje, dat flakkerende vuur

Het is zomer en buiten zitten is gezellig. Zeker met een vuurkorf of houtkachel erbij. Ook binnen stoken we met elkaar graag de houtkachel of allesbrander op, zeker nu de gasprijzen omhoog schieten. Maar als iedereen dat doet, heeft het wel effect op de luchtkwaliteit. Hoe zit dat? Dit zijn de regels voor vuur stoken in onze gemeente.

Overlast en milieubelasting

Bij het opsteken van vuur kun je overlast veroorzaken en het milieu belasten. De rook van houtvuur bevat namelijk altijd schadelijke stoffen zoals fijnstof, koolwaterstoffen (PAK’s), benzeen en koolmonoxide. Dat zorgt voor ongezonde lucht. Vooral kinderen, ouderen en mensen met gezondheidsklachten (bijvoorbeeld longziekte of astma) hebben bij dit warme weer extra snel last. Als je gaat stoken is een aantal dingen belangrijk om te weten.

Regels vuurkorven en houtkachels

Je mag niet alles stoken in je vuurkorf. Geïmpregneerd hout, bewerkt hout, snoeihout en afval in je vuurkorf verbranden is bij wet verboden. Zo mag je ook je vuurtje niet overal in laten oplaaien. Het mag alleen in een binnen- of buitenkachel, tuinhaard, barbecue, vuurkorf of vuurpot. Tuinfakkels mogen wel.

Zo beperk je overlast voor de buren

Naast de regels hierboven zijn er nog wat tips:
• Gebruik schoon en droog hout. Als het hout nog vochtig is, verbrandt het niet volledig waardoor veel ongezonde stoffen vrijkomen;
• Zorg dat de verbranding op hoge temperatuur gebeurt en stapel het losjes op elkaar. Ook dit heeft weer met de volledige verbranding te maken. Als er meer zuurstof bij kan, maak je dit mogelijk;
• Het minst schadelijk om te verbranden zijn brandbare blokken van geperst hout. Het 1 na beste brandmateriaal is gedroogd haardhout;
• Brandhout met FSC of PEFC-keurmerk is het beste, omdat dat uit verantwoord beheerde bossen komt;
• Stook niet bij mistig of windstil weer, dan blijft de rook lang hangen;
• Zorg dat het rookkanaal van je houtkachel aan alle eisen uit het bouwbesluit voldoet;
• Check stookwijzer.nu voordat je het vuurtje opstookt. Daar vind je informatie over de luchtkwaliteit en windkracht en zie je wanneer je vuur beter uit kan blijven;
• Bekijk op de website van Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid nog meer tips.

Wat doe je als je overlast ervaart?

Ga eerst in gesprek met de buren. Vaak merk je dat de buren best bereid zijn om iets te doen aan hun stookgedrag in geval van overlast. Je kunt andere stooktijden afspreken of voorstellen om andere brandstoffen te gebruiken

Schone Lucht Akkoord

Helpt een gesprek met de buren niet, dan is buurtbemiddeling de volgende stap. En als je er dan nog niet uitkomt met je buren is een melding bij de gemeente verstandig. Wij controleren op naleving van de regels en eisen die in het bouwbesluit aan rookkanalen worden gesteld en nemen dit soort klachten serieus. Ook registreren we deze en bij herhaling doen we onderzoek naar de open haard, barbecue of vuurkorf. Als gemeente ondersteunen en hechten wij veel waarde aan het Schone Lucht Akkoord en zijn wij verplicht om dit serieus op te pakken.