Vrijwilligers gezocht voor signalerende huisbezoeken

In de Hoeksche Waard woont een grote groep inwoners van 75 jaar en ouder. De gemeente wil graag weten wat zij nodig hebben om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te wonen en sociaal actief te zijn. Daarover gaan vrijwilligers met hen in gesprek tijdens signalerende huisbezoeken. Wij zijn op zoek naar vrijwilligers die, namens de gemeente, deze bezoeken willen afleggen.

Gespreksonderwerpen

Tijdens de bezoeken worden onderwerpen besproken die ouderen belangrijk vinden. Ze bepalen daarmee zelf de inhoud van het gesprek. Daarnaast kaart de vrijwilliger ook onderwerpen aan. Zo worden er vragen gesteld over thema’s zoals wonen, leefomgeving, welzijn en gezondheid. De uitkomsten van die gesprekken koppelen de vrijwilligers terug aan een van de 3 ouderenadviseurs van de gemeente. Deze pakt, indien nodig, eventuele signalen op in overleg met de oudere.

Wij zijn op zoek naar vrijwilligers die:

• Goed kunnen luisteren
  • Inlevingsvermogen hebben
  • Geduldig zijn
  • Kunnen signaleren
  • Leergierig zijn en openstaan voor scholing
  • Privacy respecteren
  • Zich aan afspraken houden
  • Digitaal vaardig zijn
  • 5 bezoeken per maand kunnen doen (tijd en dag zelf te bepalen)

Naast 5 bezoeken per maand komen de vrijwilligers ook één keer per maand samen om kennis en ervaring uit te wisselen. Tijdens deze maandelijkse bijeenkomsten is er ook aandacht voor deskundigheidsbevordering en worden gastsprekers uitgenodigd.

Bent u de vrijwilliger die we zoeken?

Stuur dan vóór maandag 29 mei een e-mail naar ouderenadviseur Karin van der Schee
via karin.vanderschee@gemeentehw.nl. Na uw aanmelding nodigen wij u uit voor een vrijblijvende kennismaking. Deze kennismakingsgesprekken vinden plaats tussen maandag 5 en vrijdag 23 juni. Voordat u aan de slag gaat als vrijwilliger vindt een 2-daagse training plaats. Deze training staat gepland op woensdag 5 juli en 12 juli van 8.45 tot 13.00 uur in het gemeentehuis van Oud-Beijerland.