Voorlezen namen vermoorde joden uit de Hoeksche Waard en herdenking

Op zondag 30 april worden in Rotterdam de namen gelezen van de 7.000 Joden uit Rotterdam en van de Zuid-Hollandse eilanden die tijdens de Sjoa (de Holocaust) zijn vermoord. Dat gebeurt tussen 04.00 en 18.00 uur op het Stadspodium op het Grotekerkplein bij de Sint-Laurenskerk. Locoburgemeester Paul Boogaard leest rond 14.00 uur de 49 namen van de vermoorde joden uit de Hoeksche Waard.

Vertegenwoordigers van verschillende maatschappelijke organisaties, religies en politieke partijen lezen elk een deel van de namen. Het is voor het eerst dat de 7.000 namen van de slachtoffers uit Rotterdam en omgeving in het openbaar worden gelezen. U bent van harte welkom om deze bijeenkomst bij te wonen.

De locoburgemeester vindt het een eer dat hij namens het gemeentebestuur de namen van de omgekomen Hoeksche Waardse joden mag lezen: “In de Tweede Wereldoorlog werden joden massaal vermoord door hun afkomst en religie. Tijdens de Holocaust zijn 31 mensen uit Oud-Beijerland vermoord, 15 uit Strijen en 3 uit Numansdorp. De jongste was een baby’tje van pas 1 jaar oud, de oudste een vrouw van 80. Achter elke naam die ik voorlees, schuilt een verhaal. Het blijft van groot belang dat we deze mensen blijven herdenken en hun verhalen doorvertellen. Voor ons, maar nog meer voor de volgende generatie, want discriminatie is iets van alle tijden.”

Herdenkingsdienst rond Jom ha-Sjoa

Na het lezen van de namen is er om 19.00 uur in de Laurenskerk een herdenkingsdienst, waar onder andere Job Cohen een toespraak houdt. In 2017 onderzocht hij de geschiedenis van zijn joodse familie in de serie Verborgen Verleden. Ook daarbij is iedereen welkom.

Deze jaarlijkse Holocaust-herdenking wordt sinds 1984 georganiseerd rond Jom ha-Sjoa. Op de dag van de Sjoa (Hebreeuws voor catastrofe, vernietiging) herdenkt de joodse gemeenschap over de gehele wereld de moord op 6 miljoen Europese joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Die datum herinnert aan de opstand in het getto van Warschau in 1943 – nu 80 jaar geleden – , waarna dit ontruimd werd en de inwoners weggevoerd en omgebracht.

Het lezen van de namen en de herdenkingsdienst zijn voorbereid door leden van kerken, parochies en de joodse gemeenschap in Rotterdam, samen met de gemeente Rotterdam. Ook studentenverenigingen werken mee aan deze indrukwekkende dag.