Verkeersplein van IKC ’t Kraaienest feestelijk geopend

Leerlingen van IKC ’t Kraaienest in Piershil openden samen met wethouder Harry van Waveren op feestelijke wijze het ANWB Verkeersplein op hun schoolplein. Het ANWB Verkeersplein heeft onder andere een rotonde, zebrapad en verkeersborden. Op het plein kunnen kinderen in een veilige omgeving oefenen met verschillende verkeerssituaties. Op die manier kunnen meer kinderen straks goed voorbereid de weg op.

Leerlingen liepen samen met de wethouder, nadat het stoplicht op groen ging, over het zebrapad van het ANWB Verkeersplein. “Ik feliciteer de school, ANWB en ROV Zuid-Holland van harte met de opening van dit belangrijke verkeersplein”, aldus wethouder Harry van Waveren. “Leerlingen kunnen hier spelenderwijs oefenen met drukkere situaties en stoplichten. Het is geweldig hoe het personeel van ‘t Kraaienest een punt van nul willen maken samen met leerlingen en ouders”.

Oefenen met verschillende verkeerssituaties in een veilige omgeving

Het verkeersplein is aangelegd in een samenwerking tussen de ANWB en het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland. Zij zetten zich beiden in om kinderen te leren veilig aan het verkeer deel te nemen. Om dat echt goed te leren moet je meters maken in het verkeer. Soms is het echte verkeer nog erg spannend of zijn bepaalde situaties niet aanwezig in de buurt van een school. Daarom ontwikkelde het ANWB Fonds de actie ‘een ANWB Verkeersplein voor een schoolplein’. In iedere provincie tovert de ANWB schoolpleinen om tot een verkeersplein, zodat kinderen in een veilige omgeving ervaring kunnen opdoen met verschillende verkeerssituaties.

ROV Zuid-Holland heeft in de provincie zes scholen uitgekozen waar ook een verkeersplein wordt aangelegd. Dit doen ze boven op de actie van de ANWB. IKC ’t Kraaienest heeft verkeer hoog in het vaandel staan. De school is zeer actief met de lessen van SCHOOL op SEEF en behaalde een vierde label. Ook de betrokkenheid van ouders bij het onderwerp verkeersveiligheid is geborgd. Het ROV Zuid-Holland besloot daarom samen met de ANWB dat de school in aanmerking kwam voor een ANWB Verkeersplein.

Maak een punt van nul

Onder de noemer ‘Maak een punt van nul’ werken Metropoolregio Rotterdam Den Haag en provincie Zuid-Holland via het ROV Zuid-Holland samen met vele partners. Het doel van het ROV Zuid-Holland is om verkeersveilig gedrag binnen Zuid-Holland de norm te maken en het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen tot nul: samen maken we een punt van nul!

Met het programma SCHOOL op SEEF worden scholen gestimuleerd om kinderen ook praktische verkeerslessen te geven. Om zich te ontwikkelen tot zelfredzame en veilige verkeersdeelnemers hebben kinderen naast kennis over de regels ook allerlei vaardigheden nodig. De verkeerspleinen bieden een extra mogelijkheid om die vaardigheden te oefenen.