Van 'NK Tegelwippen' naar 'NK Dakdekken' adviseerden leerlingen van het Hoeksch Lyceum

Op dinsdag 28 juni adviseerden de vwo 4 leerlingen van het Hoeksch Lyceum over duurzaamheid in de Hoeksche Waard. Zij deden dit in het kader van het lesproject ‘Scholen voor Duurzaamheid’ georganiseerd door Stichting Milieu Dichterbij. Waarbij jongeren betrokken worden bij de uitdagingen en oplossingen voor een duurzame toekomst.

De leerlingen werkten aan opdrachten vanuit gemeente Hoeksche Waard, RAD en Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid. Zij gingen aan de slag met vragen als: Hoe kan kleding langer meegaan en krijgt oude kleding weer nieuwe waarde? Hoe kunnen we ons voorbereiden op een veranderend klimaat? Wat is een goede manier om van het aardgas af te komen en energie te besparen? En hoe kan het gemeentehuis in Maasdam worden verduurzaamd?

Zo bedachten zij in aansluiting op campagne NK Tegelwippen de campagne NK Dakdekken. Waarbij inwoners enthousiast worden gemaakt om hun daken te vergroenen. En zijn de leerlingen van plan om volgend schooljaar een tweedehands kledingmarkt te organiseren op school. Op Instagram via vintage_hoekschewaard geven ze informatie over (vintage) kleding en recycling.

Als bedankje kregen de leerlingen een circulaire etui. Dit is de productie door Eco Concept Group van het winnende ontwerp, dat de leerlingen vorig jaar hebben gemaakt tijdens het lesproject bij de opdracht circulaire economie.