Uitzending Zembla over chemiebedrijf Chemours

Televisieprogramma Zembla heeft een vervolg gemaakt op de uitzending ‘De PFAS-doofpot’ over DuPont/Chemours. Een chemiebedrijf dat is gevestigd in Dordrecht. Bij Zembla worden stevige uitspraken gedaan over PFAS in sloot- en zwemwater in een straal van 15 kilometer rondom Chemours. Of er eventuele gevolgen zijn voor de Hoeksche Waard is nog niet duidelijk. De gemeente begrijpt het als deze uitzending vragen oproept bij onze inwoners. Op dit moment hebben wij zelf ook nog vragen en zijn we in gesprek met verschillende andere overheden om antwoorden te krijgen.

Zwemwater

De provincie Zuid-Holland heeft het RIVM heeft gevraagd zo snel mogelijk een duidelijk advies te geven over PFAS in zwemwater in het algemeen. Daar gaan zij mee aan de slag. Zodra de provincie een advies van het RIVM heeft, wordt dat direct gedeeld. De meest actuele informatie over zwemmen in natuurwater en de kwaliteit ervan vindt u via de website zwemwater.nl. Ook de GGD Zuid-Holland Zuid volgt alle ontwikkelingen rondom dit onderwerp op de voet. Meer informatie over uw gezondheid, vindt u op de website van GGD.

Grond- & wateronderzoek

Dat PFAS in de omgeving terecht zijn gekomen, hebben onderzoeken van de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid al eerder bevestigd. Samen met RIVM onderzochten ze daarom eerder al de bodem en het slootwater rondom de moestuinen. Eigenaren van deze tuinen kregen daarna te horen of ze het slootwater nog konden gebruiken of niet. In de Hoeksche Waard zitten weinig PFAS in de bodem. Dit gebied ligt verder weg van de fabriek en niet in de windrichting. De uitkomsten van het bodem- en wateronderzoek en antwoorden op veelgestelde vragen leest u op de website van Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid.

Meer informatie over PFAS is ook te vinden op de website van het RIVM.

Update vrijdag 14 juli

RIVM heeft berekend hoeveel PFAS er zit in het water van 13 zwemlocaties in de omgeving van chemiefabriek Chemours

Voor 12 locaties – waaronder zwemlocaties Binnenmaas in Mijnsheerenland en Westmaas – kan het RIVM zeggen dat de berekende hoeveelheid PFAS niet schadelijk is voor de gezondheid van zwemmers. Alleen het water van recreatieplas Merwelanden in Dordrecht moet nader worden onderzocht. De waterschappen Rivierenland en Hollandse Delta selecteerden de zwemlocaties en deden de PFAS-metingen.

Lees meer over de uitkomsten van het onderzoek op de website van provincie Zuid-Holland.