Tijdelijke ‘Duurzame Doe woning’ geopend in Begoniastraat in Oud-Beijerland

Gemeente Hoeksche Waard en HW Wonen openden op zaterdag 26 november de eerste Duurzame Doe woning aan de Begoniastraat 7 in Oud-Beijerland. De Duurzame Doe woning is de komende weken tijdelijk ingericht en geopend voor publiek. Inwoners met een huur- of koopwoning kunnen tijdens vaste openingstijden zonder afspraak even binnenlopen om te zien en ervaren hoe ze thuis minder energie kunnen gebruiken en slim kunnen besparen op de energierekening. Er is een energiecoach aanwezig die vrijblijvend vragen beantwoordt en meedenkt over energie besparen, isoleren en ventileren in de woning.

Kom ook naar de Duurzame Doe woning

De eengezinswoning van HW Wonen is gerenoveerd, tegelijkertijd valt er aan deze woning nog genoeg te verduurzamen. Zoals bij zoveel woningen in de Hoeksche Waard het geval is. In de Duurzame Doe woning is te zien wat er nog meer mogelijk is. Inwoners kunnen hier verschillende energiebesparende middelen en oplossingen zien. Er is van alles te ontdekken, zoals 9 handige tips die thuis meteen toegepast kunnen worden en waarmee meer dan € 750,- per jaar wordt bespaard op de energierekening.

Energie besparen

Wethouder Robin Heij (Wonen) ontving de sleutel van Kevin Uijtdewillegen, vastgoedstrateeg van HW Wonen en opende de woning voor de eerste bezoekers uit de buurt. Heij: “Wij vinden het belangrijk om huurders en kopers te helpen met het verduurzamen van de woning. Want inwoners hebben vaak vragen: waar start je, wat kan je zelf doen en welke subsidies en financiële mogelijkheden zijn er? Met deze eerste Duurzame Doe woning in de wijk willen we naar de mensen toe komen. We willen het hen makkelijk maken om even binnen te lopen voor hulp bij energie besparen en het verduurzamen van de woning.” In de woning ligt ook de handige bewaargids Stap voor stap naar energiezuinig & duurzaam wonen om mee naar huis te nemen, boordevol tips en praktische informatie om energie te besparen. Tijdens de opening stond Hoeksche Branders met hun koffiewagen voor de woning om heerlijke, eerlijke koffie en chocomel aan de bezoekers uit te delen. De koffiebessen waar ze de bonen van branden kopen ze zo veel mogelijk rechtstreeks bij boeren en families die zij kennen.

Hulp van de energiecoach

Tijdens de openingstijden is een energiecoach aanwezig. De energiecoach is een onafhankelijke deskundige die alles weet over energie besparen, isoleren en ventileren. Ook denkt de energiecoach graag mee over een handig stappenplan om de woning te verduurzamen. Inwoners kunnen vragen stellen en een afspraak maken voor een bezoek bij hen thuis. De energiecoach kijkt dan wat er al gedaan is in de woning en wat de wensen en mogelijkheden zijn om verder slim te verduurzamen.

Openingstijden en leuke kinderworkshops

Inwoners met een huur- of koopwoning zijn tot en met zaterdag 17 december 2022 van harte welkom aan de Begoniastraat 7 in Oud-Beijerland. De vaste openingstijden zijn:

• dinsdagen: vrije inloop van 19.00 tot 21.00 uur
  • woensdagen 7 en 14 december: vrije inloop van 14.00 tot 16.00 uur
  • donderdagen: vrije inloop van 19.00 tot 21.00 uur
  • zaterdagen: vrije inloop van 10.00 tot 12.00 uur

Op woensdagmiddag 7 en 14 december van 14.00 tot 15.30 uur is er een leuke gratis workshop voor kinderen. Terwijl de kinderen kunst maken van afval (7 december) of een insectenhotel knutselen (14 december), kunnen inwoners in de woning rondkijken en vragen stellen aan de energiecoach. Aanmelden voor de kinderworkshop kan via: duurzaamheid@gemeentehw.nl. Meer informatie over de Duurzame Doe woning vindt u op deze webpagina.