Stedin kondigt netcongestie aan voor nieuwe aanvragen terugleveren elektriciteit door grootverbruikers in de Hoeksche Waard

Op 1 februari heeft regionaal netbeheerder Stedin netcongestie aangekondigd voor nieuwe aanvragen voor het (extra) terugleveren van elektriciteit (stroom) door grootverbruikers in de Hoeksche Waard en Zuidelijk Dordrecht. Deze netcongestie betekent dat het elektriciteitsnet zo goed als vol is voor het terugleveren van elektriciteit; het net kan geen nieuwe grote hoeveelheden teruggeleverde stroom vervoeren. Het risico op stroomstoringen is dan te groot. Daarom plaatst Stedin vanaf 1 februari nieuwe aanvragen voor (extra) grootschalig terugleveren van elektriciteit op een wachtlijst. Voor het terugleveren van kleinere hoeveelheden elektriciteit van zonnepanelen op daken van huishoudens, kleine bedrijven en overige kleinverbruikers zijn er op dit moment geen gevolgen. Ook zijn er geen gevolgen voor het afnemen van elektriciteit.

In de Hoeksche Waard is de (grootschalige) opwek van duurzame energie de laatste jaren enorm toegenomen. Dit komt vooral door zonnepanelen op grote (agrarische) bedrijfsdaken en op woningen. Alle elektriciteit, die niet direct gebruikt wordt, wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Zo kan deze elektriciteit door anderen gebruikt worden.

Wat zijn grootverbruikers en wat zijn kleinverbruikers

Grootverbruikers hebben een elektriciteitsaansluiting groter dan 3 x 80 ampère. Grootverbruikers, die een nieuwe aanvraag voor (extra) teruglevering van elektriciteit willen doen, komen bij Stedin op een wachtlijst. Grootverbruikers die al elektriciteit terugleveren of vóór 1 februari een aanvraag hiervoor hebben ingediend bij Stedin en inmiddels een offerte hebben ontvangen, komen niet op de wachtlijst en kunnen (blijven) terugleveren. Ook kleinverbruikers van elektriciteit (tot en met 3 x 80 ampère) kunnen op dit moment elektriciteit (blijven) terugleveren. Zowel voor grootverbruikers als kleinverbruikers zijn er op dit moment ook geen gevolgen voor het afnemen van elektriciteit bij Stedin.

Elektriciteitsnet wordt uitgebreid om netcongestie op te lossen

Het elektriciteitsnet in de Hoeksche Waard en Zuidelijk Dordrecht wordt door Stedin en landelijk netbeheerder TenneT uitgebreid. Deze netuitbreiding is naar verwachting voor het grootste gedeelte van de Hoeksche Waard uiterlijk in 2029 afgerond. Het gebied rondom ‘s-Gravendeel is naar verwachting in 2033 afgerond. De gemeente werkt nauw samen met Stedin en TenneT. Het is belangrijk dat het elektriciteitsnet zo snel mogelijk wordt uitgebreid. Tegelijkertijd houdt de gemeente zo goed mogelijk rekening met mogelijke verschillende belangen bij deze netuitbreiding.

Bestaande grootverbruikers kunnen helpen het elektriciteitsnet te ontlasten

Tot het elektriciteitsnet is uitgebreid, onderzoekt Stedin of het mogelijk is om het elektriciteitsnet slimmer te gebruiken door congestiemanagement. Aangesloten grootverbruikers op het elektriciteitsnet van Stedin in de Hoeksche Waard kunnen hier mogelijk bij helpen door op bepaalde momenten meer of minder elektriciteit te gebruiken en/of terug te leveren. Dit heet flexibel regelvermogen. Stedin komt graag in contact met grootverbruikers die hiervoor de mogelijkheden willen verkennen. Stedin kan een vergoeding betalen voor gemiste stroomopbrengsten. Door met elkaar hierover afspraken te maken, ontstaat er nieuwe ruimte op het elektriciteitsnet voor grootverbruikers die op de wachtlijst staan.

Meer informatie

Op de website van Stedin staat uitgebreide informatie over de capaciteit van het elektriciteitsnet, congestiemanagement en het congestiegebied Hoeksche Waard en Zuidelijk Dordrecht. Ook op de webpagina Netcongestie op de website van de gemeente staat aanvullende informatie voor ondernemers en andere grootverbruikers van elektriciteit.