Statushouders krijgen getuigschrift voor afronden cursus Nederlands

Vandaag bracht wethouder Huibert Steen een bezoek aan het Da Vinci College in Oud-Beijerland. Daar kregen 19 statushouders hun certificaat na het afronden van een cursus Nederlands. Doel van de cursus was om statushouders beter te laten functioneren en participeren in de Nederlandse samenleving.

De cursisten begonnen de taalcursus met een Nederlands taalniveau van A2 en hoopten dit op te schroeven naar B1-niveau. Hoewel het niet alle cursisten is gelukt om dit niveau te halen, hebben zij zich maximaal ingezet tijdens de lessen en hun (praktijk)opdrachten. Tijdens de cursus werd zowel gefocust op lezen en schrijven, als op het spreken van de Nederlandse taal. Om dit te bereiken werden boeken gelezen, opdrachten op de computer gemaakt, motivatiebrieven geschreven en werd vooral veel met elkaar en met de docenten gesproken.

Toevoeging op standaard cursus Nederlands

Alle deelnemers hebben de basiscursus Nederlands tijdens hun inburgering afgerond, maar wilden heel graag de taal nog beter onder de knie krijgen. De motivaties om mee te doen liepen uiteen. Cursiste Yodit Gerensie volgde de cursus vooral om beter te kunnen communiceren op haar werk bij de kinderopvang en voor een opleiding in de zorgsector: ‘’Ik heb veel nieuwe woorden geleerd en praat nu veel gemakkelijker op mijn werk’’, aldus Yodit. ‘’Ik krijg de laatste tijd veel complimenten over mijn Nederlands. Ik vind het oprecht jammer dat de cursus klaar is.’’

Cursist Kiflai Woldeghiorghis deed aan de ene kant mee om beter te kunnen communiceren op het werk: ‘’Duidelijk en goed communiceren is ontzettend belangrijk op de werkvloer. A2-niveau was voor mij niet voldoende, dus wilde ik graag verder leren.’’ Aan de andere kant hoopt hij dankzij de cursus zijn kinderen beter te kunnen begeleiden: ‘’Ik wil mijn kinderen kunnen helpen met hun huiswerk en tijdens examenweken. Daarvoor moet ik de taal wel goed begrijpen. Tijdens de cursus ging dat steeds gemakkelijker. Nu wil ik me blijven ontwikkelen, door boeken te lezen en mogelijk nog een vervolgcursus te doen”, aldus Kiflai.

Nederlandse taal blijft essentieel

Wethouder Steen zag het enthousiasme van de cursisten en reageerde trots: “Met deze lessen hoopt de gemeente Hoeksche Waard deze inwoners een betere kans te geven op de arbeidsmarkt en in de samenleving. De Nederlandse taal is essentieel om succesvol een opleiding te kunnen volgen of een passende baan te vinden. Het is mooi om te zien hoe hard de cursisten gewerkt hebben. De vooruitgang die zij hebben geboekt is indrukwekkend.”

Naast het getuigschrift ontvingen zij ook een rapport met daarin hun (praktijk)opdrachten en een beoordeling. Marije Webbers, docent bij het Da Vinci College spreekt van een succesvolle afronding van de cursus, ook op sociaal vlak: “Aan het begin durfden veel van de cursisten zich niet te uiten, maar na een tijdje zag je het zelfvertrouwen groeien. Ze ontdekten dat ze al veel beter Nederlands spraken dan ze oorspronkelijk dachten. Het was echt een gezellig en leergierige groep.“ Zij kunnen dan ook met vol vertrouwen hun toekomst in Nederland tegemoet gaan.

In het voorjaar begint een nieuwe cursus. Statushouders uit de gemeente kunnen zich hier kosteloos voor inschrijven, door te mailen naar inburgering@gemeentehw.nl.