Schoolkinderen en wethouders vieren Boomfeestdag 2022

Woensdag 16 november werd in 5 Hoeksche Waardse dorpen de 65e editie van de jaarlijkse Nationale Boomfeestdag gevierd. Ruim 160 basisschoolkinderen gingen samen met de 5 wethouders aan de slag om in totaal 27 bomen te planten. Dit jaar namen OBS Het Anker (Heinenoord), de School met de Bijbel (Nieuw-Beijerland), OBS De Takkenbosse (Numansdorp), RKBS Willibrordus (Oud-Beijerland) en OBS Het Driespan (Puttershoek) deel aan de boomfeestdag.

Enthousiast stroopten de kinderen uit de groepen 5 en 6 hun mouwen op om, met hulp van medewerkers van de gemeentelijke Buitendienst, de bomen te planten. Maar dat niet alleen: ook mochten ze er wormen bij uitzetten. Zoals elk jaar was dat een groot succes! In Oud-Beijerland werden ze daarbij geholpen door wethouder Harry van Waveren. Wethouders Joanne Blaak-van de Lagemaat en Paul Boogaard hielpen de schoolkinderen in Heinenoord en Nieuw-Beijerland. Wethouder Adriaan van der Wulp stak zijn spade in de grond in Puttershoek en Robin Heij deed dat in Numansdorp. Na afloop kregen de kinderen nog een pakketje met (gezond) lekkers, een leuk boekje over het planten van bomen en een houten liniaal als aandenken aan Nationale Boomfeestdag 2022.

wethouder Harry van Waveren en kinderen rkbs Willibrordus
Wethouder Openbare Ruimte Harry van Waveren en de schoolkinderen van groep 6 van RKBS Willibrordus uit Oud-Beijerland

(met) Bomen werken!

Het thema van dit jaar is ‘(met) Bomen werken!’. Het doel van de landelijke boomfeestdag is om kinderen meer inzicht, kennis en begrip voor bomen bij te brengen. Maar ook hoe belangrijk bomen voor mensen zijn én hoe mooi het voor kinderen en jongeren is om te kiezen voor een groen beroep.

Samenwerking met HWL

Voorafgaand aan de Nationale Boomfeestdag hadden de scholen tijdens de les al aandacht aan het thema geschonken. In Puttershoek gebeurde dat in samenwerking met Hoekschewaards Landschap (HWL), de vereniging die de natuurspeeltuin naast obs Het Driespan beheert. Een medewerker van HWL was ook aanwezig bij het planten van de bomen in deze speeltuin en gaf extra uitleg.

Hergebruikt hout

Eind februari raasden 3 stormen over ons land. Diverse bomen die toen zijn gesneuveld heeft de gemeente naar houtverwerker Hoeksch Hout gebracht. Deze lokale onderneming heeft het hout van die bomen onder andere verwerkt tot boompalen die nu zijn gebruikt om de bomen te ondersteunen. Met het plaatsen van deze palen bij de 27 nieuwe aanwinsten is de cirkel weer rond.

GeWild groen

Het vieren van Nationale Boomfeestdag sluit ook mooi aan bij ‘GeWild groen’. Deze gemeentelijke bewustwordingscampagne voor meer en wilder groen in de buitenruimte ging begin oktober van start.