Scholen in de Hoeksche Waard staan stil bij oorlog en vrijheid

Op gemeentebegraafplaatsen in de Hoeksche Waard hebben slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog hun laatste rustplaats gekregen. Ook staan op een aantal plekken oorlogsmonumenten. Net voor de Dodenherdenking op 4 mei brengt de Hoeksche Waardse schooljeugd een bezoek aan de oorlogsgraven en -monumenten. Ze zijn geadopteerd door scholen uit verschillende dorpen. Zo krijgen de kinderen er een gevoel bij en wordt het verhaal van de oorlog niet vergeten.

Vandaag brachten zo’n 21 leerlingen van groep 8 van OBS De Dubbeldekker een bezoek aan 2 kindgraven op de algemene begraafplaats in Numansdorp. Beide kinderen waren nog geen 2 jaar oud toen ze op 12 mei 1940 bij een bombardement in de Havenstraat in Numansdorp om het leven kwamen.

Kindgraven maken indruk

De Dubbeldekker adopteerde in 2014 de graven van de oorlogsslachtoffertjes. Elk jaar gaan de leerlingen langs om de grafstenen schoon te maken. Wethouder Harry van Waveren stond samen met hen stil bij de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog en de betekenis van leven in vrijheid. Het maakt elke keer indruk op de achtstegroepers als ze op de begraafplaats de grafstenen zien waarop de volledige namen en leeftijden staan.

Omgekomen door bombardement in 1940

Jaapje van Nugteren en Bernardus Koch overleden bij hetzelfde bombardement. De ouders van Bernardus logeerden bij de familie van Nugteren, omdat zij het in de Rijkshaven – waar hun schip lag aangemeerd – te onveilig vonden. De 2 kinderen zijn de eerste oorlogsslachtoffers in de voormalige gemeente Cromstrijen.

Geadopteerde oorlogsgraven en -monumenten

Vorige week bezocht OBS De Blieken uit Klaaswaal het graf van het 16-jarige burgerslachtoffer Willem van de Ree. En op donderdag 21 april bezoeken leerlingen van de Groen van Prinsterer uit Klaaswaal het monument 1940-1945 op het Oranjeplein in Klaaswaal. Op diezelfde dag maken leerlingen van CBS De Vliet uit Klaaswaal het geadopteerde oorlogsgraf van de heer Pot schoon.

Leerlingen De Dubbeldekker maken adoptiegraven schoon