Schade jaarwisseling Hoeksche Waard ruim € 26.500,-

Gemeente Hoeksche Waard heeft de voorlopige balans opgemaakt van de schade die tijdens de jaarwisseling is toegebracht aan gemeentelijke eigendommen. Met € 26.580,- is de kostenpost iets lager dan vorig jaar. Deze jaarwisseling moesten vooral de speelplaatsen het ontgelden. De schade aan speeltoestellen en de kunstgrasondergrond bedraagt € 13.000,-.

De schade bedraagt € 26.580,- (exclusief arbeidsuren)

Vorig jaar was de hoogte van het schadebedrag € 28.170,-. In totaal werden dit jaar 15 vuilnisbakken en 30 verkeersborden vernield. Dat waren er vorig jaar respectievelijk 36 en 27. Ook moesten 7 abri’s het ontgelden, net als 4 lantaarnpalen. Verder werd er schade toegebracht aan 8 speelplekken (vorig jaar 2) en moesten diverse putdeksels teruggeplaatst worden. Het is nog maar de vraag of de daaronder liggende ‘straatkolken’ beschadigd zijn en alsnog vervangen moet worden. Dit wordt pas duidelijk tijdens een regenachtige of juist heel droge periode.

Burgemeester Aptroot was tijdens de jaarwisseling op pad met de politie

“Mede dankzij een zorgvuldige, gezamenlijke voorbereiding door gemeente, politie, brandweer en jongerenwerk is de jaarwisseling op veel plaatsen gelukkig gezellig en goed verlopen. Ook in Oud-Beijerland bij het druk bezochte nieuwjaarsfeest op het Vierwiekenplein. Helaas was het in Nieuw-Beijerland en Puttershoek onrustig met grote groepen jongeren en zwaar vuurwerk. Uiteindelijk moest hier de politie eraan te pas komen om de rust te herstellen. Maar het dieptepunt van deze jaarwisseling is toch wel het gebeurde in ’s-Gravendeel. Hier werden agenten in het nauw gedreven door zo’n 30 personen. Zij konden niet wegkomen omdat er zogenoemde kraaienpoten voor hun voertuigen waren gelegd. Uiteindelijk moesten zij worden ontzet door de Mobiele Eenheid (ME). Daarbij zijn meerdere personen aangehouden. Het willens en wetens in gevaar brengen van hulpverleners is onacceptabel! Ik heb zelf een deel van de gewelddadigheden gezien en vind het schokkend. Ik heb bewondering voor het optreden van de politie en de snelle aanwezigheid van de ME. Wij gaan samen met de politie een en ander zorgvuldig evalueren en kijken welke middelen we hebben om dergelijke (groeps)gedragingen een volgende jaarwisseling zoveel mogelijk te voorkomen. Alle mogelijkheden, zowel algemene als op de persoon gerichte maatregelen, worden daarbij meegenomen.”