Samen Bereikbaar Hoeksche Waard goed van start

Eerste 14 bedrijven doen mee met aanpak slimme mobiliteit

Donderdag 17 februari 2022 was de officiële lancering van het bedrijvenplatform Samen Bereikbaar Hoeksche Waard. Het wordt steeds drukker op de weg. De bereikbaarheid en leefbaarheid van de Hoeksche Waard staan onder druk, zeker ook door de geplande renovatiewerkzaamheden van Rijkswaterstaat en woningbouwprojecten. Tijd om hier samen, bedrijven en overheden, aan te werken.

Samen Bereikbaar ondersteunt bedrijven in de Hoeksche Waard die aan de slag willen met mobiliteit. Meer dan 50 bedrijven waren afgelopen donderdag aanwezig bij de digitale lancering van het bedrijvenplatform. Vanuit Kenbri Fire Fighting, van der Mark Transport en Zorgwaard werd verteld waarom zij meedoen met de aanpak van Samen Bereikbaar en ook zelf kijken naar wat ze kunnen doen om de Hoeksche Waard bereikbaar te houden de komende jaren.

Eerste aangesloten bedrijven en organisaties Hoeksche Waard

Bedrijven die aansluiten gaan zelf aan de slag met mobiliteit, bijvoorbeeld door te kijken hoe het woon-werkverkeer anders kan of de logistieke bewegingen anders kunnen. Kan het slimmer, kunnen meer mensen met de fiets of het openbaar vervoer of meer vrachtwagens buiten de spits gaan rijden?

Kenbri Fire Fighting, Nemesys ICT & Telecom, Bres accommodaties, van der Mark Transport, Tiofarma BV, Olympia Uitzendbureau, Kivido, Visser&Visser Accountants- en Belastingadviseurs, Newcorp Logistics BV, Explect, RoosRos Architecten, Rabobank Zuid-Hollandse Eilanden, Zorgwaard en gemeente Hoeksche Waard zijn de eersten die de komende tijd in de eigen organisaties aan de slag gaan om te kijken naar de kansen en mogelijkheden.

Tijdens de digitale lancering ging wethouder Harry van Waveren van gemeente Hoeksche Waard niet alleen in op het belang van de gemeente om de Hoeksche Waard bereikbaar te houden, maar ook op de rol van werkgever. “Er werken circa 700 mensen bij gemeente Hoeksche Waard. In de coronaperiode hebben we een grote slag gemaakt met thuiswerken. Nu werken we toe naar 50 procent op kantoor werken en 50 procent thuis. Op kantoor ontmoet je collega’s en overleg je en thuis schrijf je bijvoorbeeld stukken. Op die manier dragen ook wij ons steentje bij om het gebied bereikbaar en leefbaar te houden.”

De video van Zorgwaard waarin zij vertellen waarom zij meedoen met Samen Bereikbaar is hier te bekijken. De video’s van Van der Mark Transport en Kenbri Fire Fighting komen de komende weken online via de kanalen van Samen Bereikbaar en Zuid-Holland Bereikbaar.

Bereikbaarheid en leefbaarheid

Een goede bereikbaarheid van en in de Hoeksche Waard is ook voor het bedrijfsleven van belang. Het wordt steeds drukker op de weg en in 2023 staan de renovatie van de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel gepland. Dit is het moment om samen te werken aan een goede bereikbaarheid. Bijvoorbeeld door samen te kijken naar alternatieven voor het woon-werkverkeer van werknemers en logistieke bewegingen. Met Samen Bereikbaar bouwen we samen, overheden en bedrijfsleven, aan een platform gericht op mobiliteit in de Hoeksche Waard. Het doel: de Hoeksche Waard bereikbaar én leefbaar houden.

Samen aan de slag

Samen Bereikbaar biedt bedrijven in de Hoeksche Waard ondersteuning om aan de slag te gaan met veranderingen en kansen op het gebied van mobiliteit en logistiek. Deze ondersteuning is gratis. Werknemers verleiden meer thuis te werken of op de fiets of met het openbaar vervoer naar het werk te komen en/of vrachtwagens en bestelverkeer meer buiten de spitsen laten rijden, zijn enkele voorbeelden waarbij Samen Bereikbaar bedrijven kan ondersteunen.

Over Samen Bereikbaar

Samen Bereikbaar is een bedrijveninitiatief van Zuid-Holland Bereikbaar. Rijkswaterstaat heeft gevraagd om hiermee ook in de Hoeksche Waard aan de slag te gaan. Op de website van Samen Bereikbaar vindt u meer informatie over de aanpak. Samen Bereikbaar startte enkele jaren geleden in de Drechtsteden en is inmiddels actief in de BAR-gemeenten, Drechtsteden, Gorinchem en nu dus ook de Hoeksche Waard.

Ook meedoen?

Meer informatie over Samen Bereikbaar kunt u hier lezen (of als u contact op wilt nemen).

Meer informatie over de aanpak in Hoeksche Waard is daar ook te lezen.