Provincie geeft subsidie voor ruiter- en menroutes

Provincie Zuid-Holland heeft onlangs een subsidie toegekend aan gemeente Hoeksche Waard voor het realiseren van ruiter- en menroutes. Deze volgt op de eerdere subsidie voor de ruiterroute Polder Land van Essche die vorig jaar in gebruik werd genomen. Met de subsidie wil de gemeente een ruiterpad aanleggen langs het Spuipark en aan de westkant van de Hoeksche Waard en daarmee het knooppuntennetwerk verder uitbreiden. De verwachting is dat ruiters en menners in 2024 gebruik kunnen maken van deze routes.

Het aanleggen van ruiter- en menroutes hangt samen met de ontwikkeling van een recreatief routenetwerk in de Hoeksche Waard. Het versterken ervan nodigt recreanten uit en jaagt commerciële kansen aan bij ondernemers. In zowel de Omgevingsvisie Hoeksche Waard als de Visie Vrijetijdseconomie Hoeksche Waard is het doorontwikkelen van het recreatief routenetwerk een van de prioriteiten. Hoewel in Zuid-Holland ongeveer 80.000 paardensporters actief zijn, heeft de Hoeksche Waard voor deze doelgroep nog nauwelijks recreatieve routes. Paardensport heeft een grote economische betekenis en is na voetbal de tweede sport als het gaat om economisch belang. Daarnaast dragen buitenrijmogelijkheden aantoonbaar bij aan het paardenwelzijn.