Slimotheek feestelijk geopend, probeer digitale hulpmiddelen uit!

Een feestje voor een mooi initiatief: uitlenen van slimme technologie om langer zelfstandig te blijven. Wethouder Robin Heij opende op dinsdag 19 maart de SlimoTheek, waar alle Hoeksche Waarders digitale hulpmiddelen mogen lenen om thuis te bekijken, te proberen en mee te experimenteren. Dit is een gezamenlijk initiatief van gemeente Hoeksche Waard en Bibliotheek Hoeksche Waard.

De dichter van de Hoeksche Waard, Sabine Alders-du Bosc, componeerde speciaal voor deze gelegenheid een prachtig gedicht over de hulp die slimme technologie kan bieden. Aansluitend opende wethouder Robin Heij de SlimoTheek en leende het eerste item uit aan dhr Van Brakel uit Oud-Beijerland: een robotstofzuiger. Handig voor wie niet (meer) zelf kan stofzuigen.

Wethouder Robin Heij stelde dat het belangrijk is om bij nieuwe zorgvragen steeds te bedenken: “Wat kan iemand zelf, wat kan iemand met hulp van een mantelzorger, wat met hulp van de omgeving, wat kan iemand met hulpmiddelen en – pas als laatste – welke professionele ondersteuning is nodig.”

“Technische (digitale) hulpmiddelen kunnen inwoners helpen hun zelfstandigheid te behouden en hun kwaliteit van leven te bevorderen. Mantelzorgers en naasten kunnen ondersteund en ontlast worden door de inzet van deze technische hulpmiddelen.”, aldus wethouder Heij.

Link met Wonen Welzijn Zorg (WWZ)-uitvoeringsagenda

Hiermee legt de wethouder de link met de Wonen Welzijn Zorg (WWZ)-uitvoeringsagenda, die de gemeente samen met wonen, welzijns- en zorgorganisaties voor de Hoeksche Waard heeft opgesteld. Met de projecten binnen deze agenda willen zij mogelijk maken dat  inwoners zo lang mogelijk gezond blijven, voor zichzelf en elkaar kunnen zorgen en de leiding kunnen nemen over hun eigen leven.

Voor iedereen toegankelijk

De SlimoTheek is een uitleenpunt voor slimme technologie die langer zelfstandig wonen ondersteunt. Deze technologie is vaak nog onbekend en kan prijzig zijn in aanschaf. Door vrijblijvend deze producten uit te proberen, wordt de echte waarde in het dagelijks leven ervaren. De SlimoTheek is voor iedereen toegankelijk, maar vooral gericht op ouderen en hun mantelzorgers.

3 uitleenpunten

Bibliotheek Hoeksche Waard heeft 3 uitleenpunten verspreid over het eiland: in Bibliotheek Numansdorp in de Buitensluis, in Bibliotheek Puttershoek in ’t Huys te Hoecke en in Bibliotheek Oud-Beijerland in Rembrandt. De medewerkers van het uitleenpunt geven informatie en kunnen het product demonstreren en uitlenen. Het lenen is gratis voor alle inwoners van de Hoeksche Waard.

De SlimoTheek is een initiatief van gemeente Hoeksche Waard en Bibliotheek Hoeksche Waard en mede mogelijk gemaakt door de Wonen, Welzijn, Zorg (WWZ)-agenda.

U las zojuist een persbericht van Bibliotheek Hoeksche Waard