Predicaat Hofleverancier voor Bakkerij Voordijk in Oud-Beijerland

De commissaris van de Koning in Zuid-Holland, de heer J. Smit, heeft vanmiddag in aanwezigheid van burgemeester Aptroot het Predicaat Hofleverancier uitgereikt aan Bakkerij Voordijk in Oud-Beijerland. Samen met eigenaar Kees Voordijk onthulden zij het daarbij behorende schild. Het familiebedrijf, dat dit jaar het 125-jarig bestaan viert, krijgt hiermee het recht tot het voeren van het koninklijk wapen. Het is het eerste bedrijf dat deze koninklijke onderscheiding heeft ontvangen sinds het ontstaan van de nieuwe gemeente Hoeksche Waard in 2019.

De burgemeester feliciteerde Bakkerij Voordijk namens het gemeentebestuur van harte met deze bijzondere koninklijke onderscheiding. In zijn toespraak blikte hij terug op de lange historie van het bedrijf. “Al 8 generaties lang maken de bakkers Voordijk op ambachtelijke wijze hun broden, gebak en andere lekkernijen. Met hun passie en vakmanschap zijn deze bakkers al meer dan een eeuw een inspirerend voorbeeld voor andere ondernemingen.”

Visitekaartje voor de Hoeksche Waard en regio

Bakkerij Voordijk staat ook bekend om de hartelijkheid van de winkelmedewerkers en de maatschappelijke betrokkenheid. Het bedrijf zet zich in voor de kerk, school en samenleving. Dagelijks gaan onverkochte broden naar de Voedselbank. “Daar zijn wij als gemeente natuurlijk heel erg blij mee. Het bedrijf is in alle opzichten een visitekaartje voor de Hoeksche Waard én de regio”, vulde burgemeester Aptroot hierop aan.

Kroon op 125 jaar werk

De geschiedenis van Bakkerij Voordijk begon toen Goris Voordijk in 1896 vanuit Herkingen naar Oud-Beijerland kwam. Hij was van de 4e generatie en nam een bakkerij in de Kerkstraat over van Jacob van der Linden. Officieel begon hij op 24 augustus 1897 als ‘Brood- Beschuit en Kleingoedbakker’. In 1919 verhuisde de bakkerij naar de Molendijk nr. 42 en nog altijd worden hier in de winkel onder andere de beroemde tompoucen, bolussen en oliebollen verkocht. Kees Voordijk trad in 1998 in de voetsporen van zijn vader en sinds 2020 zet Gerlé jr. (23) als 8e generatie de traditie voort. Tegenwoordig belevert Bakkerij Voordijk ook dagelijks supermarkten in verschillende dorpen in de Hoeksche Waard met brood en banket. De familie is erg trots op de koninklijke onderscheiding. De toekenning is de kroon op 125 jaar werk en een erkenning voor alle medewerkers door de jaren heen.

Strenge eisen

Om in aanmerking te komen voor het Predicaat Hofleverancier moet een bedrijf aan strenge eisen voldoen. Het moet minstens 100 jaar bestaan (100, 125 of een veelvoud van 25 jaar) en de ontstaansgeschiedenis moet duidelijk en aantoonbaar zijn. Voor het verkrijgen van het Predicaat Hofleverancier komen alleen ondernemingen in aanmerking die gerekend kunnen worden tot het midden- en kleinbedrijf. Ook moet de onderneming van plaatselijk of regionaal belang zijn te midden van branchegenoten en er moet sprake zijn van juridisch en economisch onbesproken gedrag en een onberispelijke bedrijfsvoering. Het predicaat wordt voor 25 jaar toegekend, waarna verlenging kan worden aangevraagd voor een volgende periode van 25 jaar.

Klein groepje Hofleveranciers

In Nederland zijn momenteel ongeveer 500 bedrijven die zich Hofleverancier mogen noemen. Het gaat hierbij om Koninklijke waardering in de vorm van een predicaat waardoor men het Koninklijk wapen mag voeren met de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’. Het predicaat staat onder meer voor bewezen kwaliteit, soliditeit en continuïteit van de onderneming.