Participatietraject Rust en Activiteiten op Zondag van start

Gemeente Hoeksche Waard wil samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zorgen voor meer duidelijkheid over rust en activiteiten op zondag. Het gaat over verschillende onderwerpen zoals horeca, evenementen en winkeltijden. Het komende half jaar kan iedereen in de Hoeksche Waard meedenken en voorkeuren over dit onderwerp kenbaar maken. Deze week worden de uitnodigingen voor het inwonersforum verzonden. Een via een steekproef geselecteerde groep inwoners kan zich hiervoor aanmelden. Het inwonersforum krijgt een belangrijke rol en werkt aan een advies voor de gemeenteraad. Het participatieproces waarin iedereen mee kan denken, start later dit jaar.

Het participatieproces bestaat uit 3 onderdelen: een geloot inwonersforum, een klankbordgroep en een online raadpleging. Burgemeester Aptroot: “We vinden het belangrijk dat iedereen in de Hoeksche Waard kan meedenken over rust en activiteiten op zondag, ook mensen die wat minder intensief betrokken zijn bij dit onderwerp. We halen via het participatieproces meningen en wensen op van jongere en oudere inwoners uit alle woonplaatsen. Ook ondernemers, maatschappelijke organisaties en hun klanten of leden worden gevraagd mee te doen. Uiteindelijk gaan we op basis van deze waardevolle informatie met het inwonersforum aan de slag met een advies voor de gemeenteraad.”

Een aantal belangenorganisaties uit de Hoeksche Waard krijgt deze week een uitnodiging om deel te nemen aan een klankbordgroep. Deze groep kan op 3 momenten kritisch meekijken hoe het participatieproces wordt ingericht.

Raadpleging voor álle inwoners

Het inwonersforum komt in april voor het eerst bij elkaar. In juni start het volgende deel van het participatietraject over rust en activiteiten op zondag. Dan kunnen álle inwoners van de Hoeksche Waard hun wensen, waarden, behoeften en zorgen delen. De gemeente heeft een onafhankelijk bureau gevraagd een online vragenlijst te ontwerpen, volgens de PWE-methode: de Participatieve Waarde Evaluatie. Deze methode is ontwikkeld door de Technische Universiteit Delft. Door deze raadpleging kunnen burgers op een laagdrempelige manier een advies geven over een keuzevraagstuk van een overheid.

Het inwonersforum krijgt de resultaten van de PWE als eerste te zien. Zij gebruiken dit als basis om een advies te schrijven voor de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.

Meer informatie

Op de pagina Rust en Activiteiten op zondag delen we informatie over het proces, de planning, belangrijke documenten en veelgestelde vragen.