Paarse vrijdag

Vrijdag 8 december is het Paarse Vrijdag. Paarse Vrijdag is een dag waarop scholieren en studenten door het dragen van de kleur paars hun solidariteit kunnen tonen met LHBTI’ers (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender-en intersekse personen). Deze dag wordt op de tweede vrijdag van december op veel plekken in de wereld gevierd, ook op steeds meer scholen in onze gemeente. De kleur paars is overgenomen van de paarse baan van de Regenboogvlag, die staat voor spirit (karakter).

Gemeente Hoeksche Waard is een Regenbooggemeente. Om dit op Paarse Vrijdag 8 december uit te dragen worden de beide gemeentehuizen en het Oude Raadhuis in Oud-Beijerland die dag paars verlicht. Het aanlichten met de kleur oranje (in verband met Orange the World van zaterdag 25 november tot zondag 10 december) wordt hiermee een dag onderbroken.

Wethouder Joanne Blaak-van de Lagemaat bezoekt Hoeksch Lyceum

Op vrijdag 8 december bezocht Joanne Blaak-van de Lagemaat het Hoeksch Lyceum. Paarse Vrijdag wordt op veel plekken in de wereld gevierd en ook op steeds meer scholen in onze gemeente, zoals bij het Hoeksch Lyceum. De school heeft sinds 2018 een actieve GSA (Gender & Sexuality Alliance), met leerlingen uit zowel onder- als bovenbouw. Deze GSA bestaat momenteel uit 5 leerlingen en 2 docenten en zet zich in voor acceptatie van diversiteit op school. De wethouder werd tijdens haar bezoek geïnterviewd door leerlingen van Hoeksch Lycee TV. Vervolgens opende de wethouder de activiteiten in het beeldende vormgeving-lokaal BV-lokaal. Dit lokaal is speciaal ingericht voor Paarse Vrijdag. Leerlingen kunnen hier de Paarse Vrijdag Krant, armbandjes en buttons meenemen. Ook kunnen zij hun nagels paars laten lakken.

De Paarse Vrijdag Krant heeft als doel om Paarse Vrijdag extra sterk te maken op elke school en het onderwerp onder de aandacht te brengen bij leerlingen en docenten. De krant stelt persoonlijke verhalen van leerlingen centraal en laat zien waarom Paarse Vrijdag belangrijk is voor elke leerling.

Joanne Blaak-van de Lagemaat: “Ik vind het mooi om te zien hoe het Hoeksch Lyceum al jaren een actieve GSA heeft en meedoet aan Paarse Vrijdag. Hierdoor is het onderwerp diversiteit bespreekbaar en zichtbaar. In onze regenbooggemeente vinden we dat iedereen mag zijn wie die is en dat iedereen erbij hoort, ongeacht wie je bent of van wie je houdt. Door hier vandaag uitgebreider bij stil te staan, leren jongeren van elkaar en met elkaar, en worden verschillen beter begrepen en geaccepteerd.”