Opvang zwerf- en afstandsdieren in de Hoeksche Waard voor komende 4 jaar geregeld

Gemeente Hoeksche Waard en Stichting Dierenbelang Hoeksche Waard tekenden op dinsdag 15 november een overeenkomst voor de opvang van zwerf- en afstandsdieren. De komende 4 jaar zorgt Stichting Dierenbelang Hoeksche Waard ervoor dat zwerfdieren in de Hoeksche Waard worden opgevangen. Deze stichting is ook verantwoordelijk voor de opvang van dieren waarvan eigenaren in bepaalde situaties afstand doen. De opvang van dieren in bepaalde crisissituaties wordt eveneens in deze overeenkomst geregeld.

Wethouder Harry van Waveren (Dierenwelzijn) en Jolanda van der Stel, voorzitter van Stichting Dierenbelang Hoeksche Waard zetten dinsdag 15 november hun handtekening onder de overeenkomst, die geldt vanaf 2023 tot en met 2026.

De Dierenstee vangt zwerfdieren op

De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor het opvangen van zwerfdieren die binnen de gemeentegrenzen gevonden worden. Zwerfdieren zijn dieren die buiten los rondlopen of rondgelopen hebben en door een melder tijdelijk zijn opgevangen. Meestal hebben zij wel een eigenaar. Dierenopvangcentrum De Dierenstee in Numansdorp vangt, namens Stichting Dierenbelang Hoeksche Waard, zwerfdieren uit de Hoeksche Waard op. In de opvang wordt er alles aan gedaan om de eigenaar op te sporen. Lukt het niet om de eigenaar te vinden binnen 2 weken, dan wordt naar een goed tehuis voor het dier gezocht.

Dierenwelzijn staat voorop

Harry van Waveren benadrukte hoe belangrijk het is dat zowel de zorg voor zwerfdieren als voor afstandsdieren goed geregeld is. “Het dierenwelzijn staat voorop. Door het aantal zwerfdieren te beperken, voorkomen we een hoop dierenleed. Ook wordt de veiligheid op straat verbeterd. Met deze overeenkomst worden binnen onze gemeente ook dieren goed opgevangen en verzorgd tijdens crisissituaties. We willen voorkomen dat dieren aan hun lot worden overgelaten of gaan zwerven.”

Goede samenwerking gemeente, Stichting Dierenbelang Hoeksche Waard en De Dierenstee

Gemeente Hoeksche Waard en Stichting Dierenbelang Hoeksche Waard werken al jarenlang naar volle tevredenheid samen. Stichting Dierenbelang Hoeksche Waard is opgericht op 5 februari 1973. Jaarlijks worden in Dierenopvangcentrum De Dierenstee ruim 400 honden, katten en kleine huisdieren opgevangen (zowel zwerfdieren als dieren waarvan de eigenaar afstand heeft gedaan). Een team van 4 medewerkers zorgt samen met 150 enthousiaste vrijwilligers en stagiaires liefdevol voor de dieren. Nu de Dierenstee zekerheid heeft over de komende periode kan zij de nieuwbouwplannen gaan realiseren.