Opvang Oekraïense vluchtelingen verlengd tot eind 2024

De Oekraïense vluchtelingen die tijdelijk in de opvanglocaties in Piershil en Strijen wonen, kunnen voorlopig op hun inmiddels vertrouwde plek blijven wonen. Dat geldt ook voor de 100 Oekraïners die in de woonunits op het terrein naast de opvanglocatie in Strijen wonen. Het college heeft besloten de opvang per 19 december met een jaar te verlengen tot eind 2024.

Einde oorlog nog niet in zicht

Bijna 2 jaar na de Russische invasie in Oekraïne is het einde van de oorlog nog steeds niet in zicht. De gemeente heeft daarom besloten de opvang in de Hoeksche Waard te verlengen. In de voormalige gemeentehuizen in Piershil en Strijen worden ongeveer 265 Oekraïense vluchtelingen opgevangen. En in de woonunits op het terrein naast de opvanglocatie in Strijen wonen 100 Oekraïners.

Buurt positief over opvang

De buurt is over het algemeen erg positief over de opvang. Veel inwoners zijn als vrijwilliger betrokken bij de Oekraïense vluchtelingen. Ze organiseren bijvoorbeeld activiteiten, helpen met de taal of met klusjes. Voordat het college het besluit tot verlenging nam, hebben wij inwoners gevraagd of zij nog verbeterpunten hadden voor de manier waarop we Oekraïners opvangen. De enige reactie die wij kregen, ging over de opvang in Piershil. In deze reactie staat dat er geen problemen worden ervaren met de opvang.