Opening windpark Oude Maas Heinenoord

Wethouder Harry van Waveren opende donderdag 20 oktober samen met samenwerkingspartners van Renewable Factory (REF) en Eneco het windpark Oude Maas. Het windpark telt 5 windturbines, 3 van REF en 2 van Eneco met samen een vermogen van 17,55 megawatt. De turbines kunnen jaarlijks circa 67.000 megawattuur aan groene stroom opwekken. Dit staat gelijk aan het stroomverbruik van ongeveer 24.000 huishoudens.

Wethouder Van Waveren: “Willen we op een prettige manier blijven wonen en leven, dan is het nodig om op een duurzamere manier met energie om te gaan, zodat we minder CO₂ uitstoten. Naast besparen op energie is het belangrijk dat we de energie die we nodig hebben, duurzaam opwekken. Het windpark van Eneco en REF levert een belangrijke bijdrage aan de lokale opwek van duurzame energie en aan onze doelstelling om in 2040 een energieneutrale Hoeksche Waard te zijn.”

De bouw van het windpark is in 2021 gestart en heeft ruim anderhalf jaar in beslag genomen. Oorspronkelijk zou het windpark voor de zomer gaan draaien, maar door storm Eunice begin dit jaar liep de bouw vertraging op. De hack op het computersysteem van windturbinefabrikant Nordex veroorzaakte vervolgens een extra vertraging, omdat de windturbines niet konden worden aangesloten op het netwerk van de fabrikant.

Geluidsmeting en Geluidsverwachtingapp

Nog voordat de windturbines draaiden, startten REF en Eneco in afstemming met een klankbordgroep van omwonenden eind juni met het meten van geluid. Vanaf 8 september draaiden de turbines en werden er opnieuw metingen uitgevoerd. De resultaten van de meetcampagne worden begin 2023 tijdens een bewonersbijeenkomst aan de bewoners gepresenteerd.

Naast de geluidsmeting van het windpark hebben gemeenten Barendrecht en Hoeksche Waard de Geluidsverwachtingapp beschikbaar gesteld. Vanaf het moment dat de windmolens draaiden konden omwonenden de beleving van het geluid van het windpark dagelijks via de app aan de gemeenten doorgeven. De gemeenten geven maandelijks een terugkoppeling van de resultaten op hun eigen websites.

Investeren in het windpark

Vanaf januari 2023 kunnen omwonenden, binnen een straal van 2 kilometer van het windpark, mee investeren in het windpark door obligaties (leningen uitgegeven door bedrijven of overheden) te kopen. Meer hierover is te lezen op de website van Eneco.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de website van het windpark Oude Maas. Gemeente Hoeksche Waard verstuurt periodiek een nieuwsbrief ‘De Buitenzomerlanden Heinenoord’ aan belangstellenden. Aanmelden voor de nieuwsbrief kan via het e-mailadres ondersteuningpro@gemeentehw.nl.