Openbare ruimte steeds vaker circulair dankzij routekaart

Gemeente Hoeksche Waard rondde dinsdagmiddag een maandenlang traject af waar in samenwerking met provincie Zuid-Holland is onderzocht hoe er vaker circulair gewerkt kan worden in de buitenruimte. Teammanager Beheer Openbare Ruimte Marc Kickert en wethouder duurzaamheid Harry van Waveren zetten symbolisch hun handtekening onder een uitgewerkte routekaart. Deze routekaart helpt de gemeente bij aanbestedingen en inkooptrajecten om circulaire keuzes te maken.

De ambities liegen er niet om. In 2030 wil Nederland 50% circulair zijn en in 2050 zelfs 100%. Gemeente Hoeksche Waard werkt dan ook volop mee aan de verandering om grondstoffen opnieuw te gebruiken en minder afval te produceren.

Maximale impact

Team Beheer Openbare Ruimte (BOR) heeft de materialenstromen in kaart gebracht van verhardingsprojecten, bijvoorbeeld het aanleggen van een weg of fietspad. In verschillende sessies heeft team BOR geoefend met circulaire concepten en methodes. Door concreet te maken wat het team kan bijdragen aan de circulaire aanpak, is inzicht ontstaan om circulariteit vast te leggen. Dit is de basis voor de routekaart die nu is gemaakt. In het aanleggen en onderhouden van verhardingen, gaat gemeente Hoeksche Waard deze routekaart toepassen om maximale impact te maken. Dat betekent dat de gemeente zowel in het dagelijks beheer als in de rol van opdrachtgever circulaire keuzes maakt.