Onderzoek toekomstbestendig bedrijf voor en door jong talent van start

Op donderdag 30 maart vond de kick-off van ‘Delta Dreamers’ Zuid-Hollandse Delta plaats in het gemeentehuis in Maasdam. Wethouder Paul Boogaard (economie) opende de middag waarbij deelnemende bedrijven kennis met elkaar konden maken. Het Delta Dreamers project bestaat uit een onderzoek en advies en wordt mogelijk gemaakt vanuit de regio deal waarin de eilanden Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard en Voorne-Putten samenwerken. Doel van het onderzoek is om bedrijven in de Zuid-Hollandse Delta te adviseren hoe zij een toekomstbestendig bedrijf neerzetten als het aankomt op het aantrekken en behouden van jong talent.

Voor de vitaliteit van de Zuid-Hollandse Delta is het belangrijk dat in 2030 voldoende gekwalificeerde arbeidskrachten beschikbaar zijn om aan de toenemende vraag te voldoen. In ‘Delta Dreamers’ verkennen hbo-studenten en onderzoekers van Hogeschool Inholland samen met bedrijven op de drie eilanden hoe de arbeidsmarkt beter kan aansluiten op de toekomstige beroepen en werknemers. Het is vooral de vraag hoe de arbeidsmarkt in de regio zich op een aantrekkelijke manier kan presenteren aan jongeren en deze te boeien en te binden.

Wouter Struijk, wethouder bij Gemeente Nissewaard en bestuurlijk verantwoordelijk voor Arbeidsmarkt & Onderwijs in de regio deal ziet de waarde van Delta Dreamers: “Voor onze regio is het van belang dat studenten in de buurt kunnen werken om een toekomst op te bouwen in ons prachtige gebied. Delta Dreamers helpt ons daarbij en biedt studenten een unieke kans om bij te dragen aan de toekomst van onze regio.”

Nahied Rezwani, directeur van Hogeschool Inholland Rotterdam, is blij met de participatie: “Wij vinden het geweldig om samen met de partners te onderzoeken hoe we jong talent kunnen behouden in de Zuid-Hollandse Delta. Hiermee pakken we als hogeschool onze rol in de regio. Tegelijkertijd geven deze maatschappelijke uitdagingen ons onderwijs vorm.”

Tijdens de kick-off maakten de deelnemende bedrijven nader kennis met elkaar en gingen zij in een werkatelier met elkaar aan de slag gaan om het project een stap verder te brengen.

U las zojuist een nieuwsbericht van Hogeschool Inholland.