NK Tegelwippen 2024: Is Goeree-Overflakkee weer aan de beurt, of blijft de winst in de Hoeksche Waard?

De lente is begonnen en dat betekent dat ook het NK Tegelwippen weer van start gaat! Van donderdag 21 maart tot en met donderdag 31 oktober steekt de Hoeksche Waard de handen uit de mouwen. Ook dit jaar gaan inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en de gemeente zelf vriendschappelijk de strijd aan met buurgemeente Goeree-Overflakkee. Tijdens het NK Tegelwippen worden zoveel mogelijk tegels vervangen door groen. Op die manier is Nederland en ons eiland beter voorbereid op extreem weer, zoals een lange tijd van droogte, hitte of bij heftige regen. Ook worden de natuur en kleine dieren geholpen met meer groen.

Het is de derde keer dat beide gemeenten deelnemen en ‘tegenover’ elkaar staan. Het eerste jaar won Goeree-Overflakkee, het tweede jaar ging Hoeksche Waard er met de winst vandoor. Ook dit jaar is er gezonde strijd om wie deze derde ronde de winnaar wordt. Maar het belangrijkste doel blijft natuurlijk om met elkaar zoveel mogelijk tegels te wippen en daarvoor in de plaats bloemen, planten en bomen te zetten. Vorig jaar hebben inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties in de twee gemeenten maar liefst 36.886 tegels gewipt. Dat is ruim 3.353 vierkante meter aan nieuw groen!

Elke tegel telt

Voor de wethouders Duurzaamheid van beide gemeenten is het NK Tegelwippen een goede manier om samen met inwoners te werken aan meer groen in straten, tuinen en op schoolpleinen. “Meer groen draagt bij aan verkoeling tijdens de hetere zomers. Het helpt bij het opvangen van te veel regenwater bij heftige buien in de herfst en natte winters, ook in de eigen tuin of buitenruimte”, vertelt wethouder Harry van Waveren van Hoeksche Waard. Wethouder Jaap Willem Eijkenduijn van Goeree-Overflakkee vult aan: “Een paar tegels uit de tuin halen en er een gezellig bloemrijk hoekje van maken, kan daar al flink aan bijdragen. We nodigen dan ook iedereen uit mee te doen!”

Gratis Tegeltaxi rijdt weer

Voor iedereen in de Hoeksche Waard, die meedoet met het NK Tegelwippen, rijdt ook dit jaar de Tegeltaxi weer. Op maandag 8 april, dinsdag 21 mei en de maandagen 2 september en 21 oktober haalt deze ophaalservice de tegels en zand die overblijven gratis op. Om gebruik te maken van de Tegeltaxi, moeten deelnemers het aantal gewipte tegels aanmelden bij NK Tegelwippen. Alleen dan tellen ze mee in de tegelstand van de Hoeksche Waard. Kijk voor alle spelregels en aanmelden op de pagina Tegeltaxi.

Vergoeding voor vergroenen en water opvangen

De gemeente heeft een vergoeding (subsidie Klimaatadaptatie) voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisatie, die de tuin, eigen buitenruimte of het dak vergroenen, bomen aanplanten of water opvangen. Lees hier meer over op de pagina Klimaatadaptatie.

Goede voorbeelden

Er zijn al veel mooie voorbeelden op het eiland, die bijdragen aan een klimaatbestendige en watervriendelijke Hoeksche Waard. De gemeente is daar trots op en deelt deze voorbeelden graag! Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties die hun verhaal willen delen, sturen een mail naar duurzaamheid@gemeentehw.nl