NK Tegelwippen 2022: Hoeksche Waard daagt Goeree-Overflakkee uit in vriendschappelijke wedstrijd

Vanaf maandag 21 maart, de eerste dag van de lente, komen ongeveer 100 Nederlandse gemeenten tegen elkaar uit tijdens het jaarlijkse NK Tegelwippen. Gemeente Hoeksche Waard doet voor het eerst mee en daagt buurgemeente Goeree-Overflakkee uit. Welke gemeente wipt tot en met 31 oktober de meeste tegels en maakt plaats voor groen?

Het kampioenschap Tegelwippen draait zeker niet alleen om rivaliteit, maar heeft een hoger, gemeenschappelijk doel. Wanneer tegels worden vervangen door gras, bloemperken, bomen en geveltuinen, wordt Nederland beter bestand tegen extreem weer. Bovendien dragen groene tuinen bij aan het versterken van de biodiversiteit. Een groene tuin is goed voor alles wat leeft, groeit en bloeit.

Minder tegels, meer groen

Uit het recente rapport van klimaatonderzoeksinstelling IPCC blijkt dat de gevolgen van klimaatverandering nog ernstiger zijn dan gedacht. Het is niet alleen belangrijk dat de CO2-uitstoot vermindert, maar ook dat we ons goed aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering. Samen maken we verschil, op grote én kleine schaal. Ook in gemeente Hoeksche Waard zijn nog steeds heel veel versteende tuinen, schoolpleinen en bedrijventerreinen te vinden. “Goed nieuws”, zegt wethouder Klimaatadaptatie Harry van Waveren met een knipoog. “Want, dat betekent dat de we met z’n allen in de Hoeksche Waard ontzettend veel tegels kunnen wippen. En met elke tegel die hier plaatsmaakt voor groen, zijn we weer een stapje dichterbij een overwinning op onze gewaardeerde buurgemeente Goeree-Overflakkee!”

Gemeente en inwoners samen aan de slag

Het NK Tegelwippen wordt dit jaar voor de derde keer georganiseerd. Het kampioenschap stimuleert gemeenten om, samen met inwoners in korte tijd op veel plekken te vergroenen. Bovendien draagt het initiatief bij aan de bewustwording van het positieve effect van meer groen. Geveltuinen, bloemperken en tuinen met beplanting − in plaats van stenen – zorgen ervoor dat water makkelijker de bodem intrekt, het koeler aanvoelt tijdens warm weer en dat de biodiversiteit toeneemt. Bovendien is bewezen dat mensen zich in een groene leefomgeving beter en meer ontspannen voelen.

Sluit aan bij team HW

Wethouder Harry van Waveren en zijn ‘rivaal’ Tea Both, wethouder van Goeree-Overflakkee, moedigen de komende tijd hun teams aan vanaf de zijlijn en volgen deze derby op de voet. Inwoners, bedrijven, scholen en andere organisaties, iedereen kan meehelpen de Gouden Schep of Gouden Tegel voor gemeente Hoeksche Waard binnen te slepen. Iedere gewipte tegel telt. De gewipte tegels moeten dan wel worden aangemeld via de website van het NK Tegelwippen 2022. De tussenstand wordt onder andere op de websites van beide gemeenten bijgehouden.

Gemeente Hoeksche Waard kijkt hoe ze het voor inwoners zo makkelijk en leuk mogelijk kan maken om de tuin te vergroenen. Op de gemeentelijke website en social media worden tijdens het NK Tegelwippen aanvullende informatie en acties bekendgemaakt.

Wint Hoeksche Waard de Gouden Schep of Gouden Tegel?

De gemeente die de meeste tegels per 1.000 inwoners wipt (verdeeld over 3 klassementen) wint de prestigieuze Gouden Schep. Daarnaast wint de gemeente met de meeste gewipte tegels de Gouden Tegel. Inwoners die hun (gevel)tuin omtoveren tot een groen paradijs(je) maken kans op de Publiekswipper award en mooie prijzenpakketten. Meer informatie vindt u op de pagina NK Tegelwippen op deze website.