Nieuwjaarstoespraak burgemeester Aptroot

“In de Hoeksche Waard krijgen we samen dingen voor elkaar, weten we slimme verbindingen te leggen en zijn we er voor elkaar.”

“Er is veel om trots op te zijn”, liet burgemeester Aptroot weten in zijn nieuwjaarstoespraak, die hij woensdag 11 januari hield tijdens de nieuwjaarsontmoeting. De receptie in het gemeentehuis van Oud-Beijerland werd druk bezocht. De burgemeester keek vooruit en blikte terug op het afgelopen jaar. De nieuwjaarstoespraak is hieronder te lezen.

Stilstaan bij wat goed is gegaan

“In 2022 zijn veel dingen goed gegaan en daar mogen we zeker bij stilstaan.” Zo noemde burgemeester Aptroot de duurzame en innovatieve agrarische sector, waar we internationaal om bekend staan. En de Wonen Welzijn Zorg visie die in de Hoeksche Waard is vastgesteld, waarmee we in Nederland koploper zijn. Er zijn concrete plannen voor bijzondere woonvormen voor senioren. Per dorp wordt gekeken welke voorzieningen we kunnen realiseren.

De Hoeksche Waard telt mee

De burgemeester benadrukte in zijn toespraak dat de Hoeksche Waard een aantrekkelijke, vitale en dynamische gemeente is. “Hoeksche Waarders zijn harde werkers. We weten kansen volop te benutten, goed te netwerken en slimme verbindingen te leggen. Dat zet ons op de kaart, in de regio Zuid-Holland Zuid, in de provincie, als deelnemer van de Regio Deal Zuid-Hollandse Delta, maar ook landelijk.”

Ingrijpende gebeurtenis Zuidzijde

Ingrijpende gebeurtenissen waren er ook in 2022, zoals het vreselijke drama in Zuidzijde op 27 augustus. 7 mensen – waaronder een ongeboren kindje – kwamen om het leven, toen een vrachtwagen daar de dijk afreed. Burgemeester Aptroot sprak zijn waardering uit voor de bewoners van Zuidzijde en de vele andere Hoeksche Waarders, die er steeds voor elkaar zijn. Ook sprak hij zijn complimenten uit voor de hulpverleners die al snel ter plekke waren en steun boden.

Er klonk deze avond een groot applaus voor alle hulpverleners (politie, boa’s, brandweer, ambulancemedewerkers en gemeentemedewerkers die brandbare materialen verwijderden) die in de nacht van de jaarwisseling aan het werk waren. De burgemeester gaf aan dat zij met gevaar voor eigen leven in actie komen, omdat het vuurwerkgevaar ieder jaar heftiger wordt.

Hechte gemeenschap

1 ding dat hem steeds weer opvalt, is dat de mensen hier zo hecht zijn met elkaar, naar elkaar omkijken en zorgen dat mensen die het minder hebben ook mee kunnen doen. Als tijdelijke inwoner voelde hij zich daardoor snel thuis in de Hoeksche Waard. Ook vindt hij de ontvangst van Oekraïners die moeten vluchten voor de oorlog in hun land hartverwarmend. Net zoals van de andere vluchtelingen die we al langer opvangen in ‘s-Gravendeel en sinds kort ook in Oud-Beijerland.

Veel om voor te gaan

We hebben ontzettend veel om voor te gaan in de Hoeksche Waard. En daar gaan we samen mee door in 2023. Met elkaar, met de gemeenteraad, met de inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties bepalen we welke richting we met onze unieke gemeente en dorpen op willen, en welke ontwikkelingen bij elk dorp passen.