Nieuwe lichting gemotiveerde zorgmedewerkers maakt vliegende start

Op woensdagmiddag 8 februari ontvingen 11 zorgmedewerkers hun welverdiende mbo-certificaat niveau 2 ‘Individuele basiszorg verlenen’. Joanne Blaak-van de Lagemaat (wethouder Zorg & Welzijn), bestuurders van Da Vinci College, de 6 Hoeksche Waardse zorgorganisaties en UWV waren bij de uitreiking in ’t Huys te Hoecke (Puttershoek) aanwezig. Met dit certificaat op zak stromen de kandidaten door naar een beroepsbegeleidende leerweg (bbl) opleiding bij Zorgcampus Hoeksche Waard.

Mooie opstap

In een 10 weken durend traject werden de 11 deelnemers door opleider Da Vinci College klaargestoomd voor een opleiding in de zorg. Deze kandidaten hadden al interesse in een baan in de sector zorg en welzijn en krijgen met dit voorschakeltraject extra kennis om in te stromen. Met het officiële mbo-certificaat ‘Individuele basiszorg verlenen’ wordt een mooie basis gelegd. Daarna kunnen de kandidaten doorstromen naar een bbl-opleiding tot Helpende Zorg en Welzijn op niveau 2. De 6 zorgorganisaties Alerimus, Careyn, Cavent, Gemiva, Heemzicht en Zorgwaard hebben de handen ineengeslagen. In samenwerking met de gemeente, het UWV en het Da Vinci College hebben zij een mooi traject gerealiseerd waarbij de kandidaten, na het behalen van hun diploma, gegarandeerd doorstromen in een baan in de zorg in de Hoeksche Waard.

Succesvolle samenwerking

Er is in de Hoeksche Waard veel behoefte aan medewerkers in de zorg om aan de groeiende vraag te voldoen. Gemeente Hoeksche Waard werkt daarom al langer samen met maatschappelijke partners om zorgmedewerkers vraaggericht om-, her- of bij te scholen. De aanpak bleek de afgelopen 2 jaar al succesvol. Met gezamenlijke inspanningen maakten de afgelopen 2 jaar zo’n 50 enthousiaste, potentiële medewerkers de overstap naar de zorg. Van de 12 kandidaten die 2 jaar geleden voor het eerst aan dit voorschakeltraject deelnamen, volgen er nog 11 een betaalde opleiding binnen Zorgcampus Hoeksche Waard. Zij hebben hun draai dus ook in de praktijk gevonden.