Nieuwe delen van het Tiengemetenpad klaar

Het Tiengemetenpad is een fietspad door de Hoeksche Waard dat de eilanden Tiengemeten en Voorne-Putten met elkaar verbindt. Het eerste deel van het pad, het deel vanaf de Spuiweg/Spuidijk langs het Piershilse bos, was in april 2019 klaar. De afgelopen tijd werkten we aan verschillende stukken van het pad.

De verbinding van het Tiengemetenpad met het fietspad richting Goudswaard is sinds september dit jaar klaar. Fietsers die van het Tiengemetenpad komen, steken de Spuiweg over en kunnen direct het fietspad op dat op de dijk ligt langs het Spui. Op die manier kunnen zij hun weg vervolgen richting Goudswaard.

Daarnaast maakten we dit jaar het deel van het Tiengemetenpad over de Oude Nieuwlandsedijk (het ‘karrespoor’) geschikt voor (snel-)fietsers. Dit pad loopt tot de Dwarsweg richting Nieuwendijk. Het pad hier heeft een bijzonder karakter. Er ligt een groenstrook in het midden waardoor het lijkt op een karrespoor. Fietsers kunnen elkaar hierdoor lastig inhalen. Daarom worden er op dit moment op een paar plekken de groene middenstrook verhard. Deze stukken dienen als inhaalstroken.

In 2024 verbinden we het deel van het fietspad dat in 2019 is aangelegd met de Steegjesdijk. Dit deel van het pad ligt langs het Piershilse bos en langs het water van het Piershilse Gat. Op de Steegjesdijk komt een veilige oversteek richting de Hogendijk, die aansluit op het karrespoor. De bestemmingsplanprocedure is doorlopen en we zijn nu bezig met het aankopen van de grond.

Stukje voor stukje werken we aan de verschillende schakels van het totale Tiengemetenpad.

Iedereen fietst straks zoveel mogelijk ongehinderd tussen bloemrijke bermen richting Tiengemeten. Op Voorne-Putten sluit het Tiengemetenpad aan op het Trambaanpad, dat als een proef voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag als een Hollandse baan Hellevoetsluis verbindt met Spijkenisse en Rotterdam.

Provincie Zuid-Holland en gemeente Hoeksche Waard zorgen samen voor de financiering van de nieuwe fietsverbinding.