Nieuwe brug Nieuw-Beijerland krijgt de naam d’n Doelbrug

De nieuwe voetgangers- en fietsbrug over de Kreek in de nieuwbouwwijk ‘Aan de Kreek’ gaat de naam d’n Doelbrug dragen. De jury koos hiervoor uit 216 inzendingen die binnenkwamen voor de uitgeschreven prijsvraag. De winnende naam is bedacht door Isaac Meijer uit Nieuw-Beijerland. Bij de feestelijke opening op maandag 28 februari onthulde wethouder Piet van Leenen samen met Isaac het (nu nog tijdelijke) naambord. Ook kreeg hij een heerlijke taart met een foto van het naambord.

Naam met een historisch karakter

De naam d’n Doelbrug heeft een historisch karakter en past bij het gevoel van verbondenheid in Nieuw-Beijerland. De brug staat op de kruising de Voordoel-Doelweijk. Inwoners noemen de Voordoel nog steeds d’n Doel. Op deze plek lag in vroegere tijden ‘Buitenplaats Doelweijck’. De straten in de omgeving zijn hiernaar vernoemd. De gedachte achter de brug is het verbinden van het oudere deel van het dorp en de nieuwe wijk Aan de Kreek. Fietsers en voetgangers kunnen hierdoor ook veiliger en sneller naar school, winkels en andere voorzieningen in de dorpskern komen.

Veel ideeën voor naam brug

Na een oproep aan Nieuw-Beijerlanders om mee te denken over een passende naam, stroomden in korte tijd de ideeën binnen. Maar liefst 110 inzenders deden mee aan de prijsvraag. Isaac was niet de enige die op het idee kwam om iets met het woord ‘Doelbrug’ te doen. De jury, met leden van de gemeente, ontwikkelaar Roosdom Tijhuis, landschapsarchitect Ars Virens en de Dorpsvereniging Filopopers, bedankt alle deelnemers hartelijk voor hun deelname.

Originele inzendingen

Voorzitter van de jury Henri van der Glas, senior projectleider civieltechniek bij gemeente Hoeksche Waard, vertelt dat het lastig kiezen was. “Er waren namen bij die iets met de plek van de brug te maken hebben, zoals de griend- of de kreekbrug. Anderen maakten duidelijk hoe waardevol en praktisch zo’n brug is voor de bewoners, zoals de Binnendoor en de Verbinding. De Bubbelbrug en Snelbinder waren ook heel origineel verzonnen. Deze haalden het nét niet. De naam d’n Doelbrug, met verwijzing naar het oude dorpscentrum en heel mooi passend voor deze plek, werd met de meeste stemmen gekozen.”