Naturalisatieceremonie sinds lange tijd weer in gemeentehuis Oud-Beijerland

Het lag een tijdje stil door de coronamaatregelen, maar op woensdag 23 maart werd in het gemeentehuis in Oud-Beijerland sinds lange tijd weer een naturalisatieceremonie gehouden. Een feestelijke dag voor 12 inwoners van de Hoeksche Waard. Dit was het moment waarop zij officieel de Nederlandse nationaliteit kregen.

Na het uitspreken van de verklaring van verbondenheid, legden de genodigden in de Burgerzaal de eed of de belofte af. Daarmee beloofden de nieuwe Nederlanders de vrijheden en rechten die bij het Nederlanderschap horen te respecteren en de plichten te vervullen.

Meedoen in Hoeksche Waardse samenleving

Burgemeester Aptroot sprak de groep toe en riep de nieuwkomers vooral op om mee te doen in de Hoeksche Waardse samenleving. Hij reikte de Koninklijke Besluiten voor het Nederlanderschap uit, samen met een bos bloemen en natuurlijk de Nederlandse vlag mét wimpel. Voor de kinderen was er een mooi boek of boekenbon.

De genaturaliseerde Hoeksche Waarders komen van over de hele wereld en wonen tussen de 4 en 15 jaar in Nederland. De naturalisanten hebben verschillende redenen om Nederlander te willen worden. Sommigen komen uit oorlogsgebieden, waaruit ze moesten vluchten. Anderen zijn hier geboren en getogen of hebben een Nederlandse partner en kinderen. Er is ook een groep staatlozen voor wie het extra speciaal is om een nationaliteit te hebben.

Mooie afsluiting van een intensief proces

Om Nederlander te kunnen worden, hebben zij hard moeten studeren en soms een lange weg moeten bewandelen. De naturalisatieceremonie is dan ook een mooie afsluiting van een intensief proces. Uiteraard is bij deze bijeenkomst rekening gehouden met onder andere voldoende afstand en ventilatie om coronabesmettingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Wij feliciteren deze Hoeksche Waarders met hun Nederlanderschap en wensen hun alle goeds voor de toekomst!